Tersebar foto ular sawa makan manusia di Jakarta, hoax?

 
Jakarta : Foto ular sawa berukuran sangat besar tengah melumat mangsanya beredar di internet . Namun belum diketahui di mana lokasi pengambilan foto haiwan melata tersebut . Pelbagai spekulasi muncul .


Dalam sebuah foto yang dimuat News.com.au , Jumaat ( 29/11/2013 ) , terlihat ular sawa dengan perut menggelembung . Orang - orang di internet yang melihatnya menduga ular itu baru saja memakan manusia . Ada juga yang menyebut ular itu usai membaham orang mabuk .

" Ular sawa makan orang yang sedang mabuk , berhampiran kedai minuman keras . Laporan dari Attapady , Kerala , India , " kata warga India Vikraman Nair melalui akaun Twitter , @ mvnair212 .

Dalam makluman media Rusia , Pravda.ru , diceritakan ada lelaki mabuk yang tertidur di samping kedai minuman keras . Lalu ular sawa datang dan membaham lelaki tersebut .

Sumber lain yang dimuatkan di Facebook menyebut peristiwa ular sawa makan seseorang itu terjadi di Bandar Durban Utara , Korea Selatan . Reporter Linda Laina Nyatiri mendakwa dirinya sebagai orang yang mengambil gambar tersebut pada 2012 lalu .

" Apa khabar semua , ini gambar ular foto usai makan seorang wanita . Saya ambil ini di Durban Utara , " ujar Linda melalui akaun Facebook - nya .

Versi lain bahkan mengatakan , foto itu diambil di Jakarta . Ketika itu , disebutkan ada seorang lelaki yang dimakan ular sawa pasca - banjir melanda pada Januari 2013 lalu . Tapi lagi - lagi tak diketahui kebenarannya .

Dalam sebuah laman web khusus menganalisa berita bohong alias hoax , Hoax - slayer.com , disebutkan tidak benar bahawa gambar itu diambil di Jakarta . Sebab berdasarkan pencarian maklumat , tidak ada sumber yang jelas sama ada benar ada kejadian tersebut . Dan apabila memang terjadi di Indonesia pasti sudah heboh. Foto itu pun banyak yang menilai palsu .

Hingga kini lokasi diambil foto ular sawa menggelembung dan apa yang dimakan ular itu belum diketahui . Meski demikian , hal tersebut telah membuat heboh jagat maya .

Sumber: news.liputan6.com

1 comment:

  1. Post yang menarik !! Kesian mangsa..
    jgn lupa ping juga di PingBlog.Net

    ReplyDelete