Polis India: Jika tak mampu lawan pemerkosaan, nikmati saja

NEW DELHI - Seorang pegawai tinggi polis India meminta maaf, Rabu ( 13/11 ), setelah mengatakan, "Jika tidak boleh menghalang pemerkosaan, nikmati saja." kenyataan itu telah menimbulkan kemarahan kaum perempuan di seluruh negera itu.

Ranjit Sinha , yang menjabat sebagai Ketua Biro Pusat Penyiasatan ( BPI ) India, membuat kenyataan itu Selasa lalu dalam sebuah persidangan mengenai perjudian haram dalam bidang sukan dan keperluan untuk menghalalkan perjudian. BPI merupakan lembaga penyiasatan utama negara itu .

Dalam persidangan itu , Sinha mengatakan bahawa jika negeri tidak sanggup menghentikan perjudian, mereka sekurang-kurangnya dapat mencipta pendapatan dengan menghalalkan  hal itu. "Jika anda tidak dapat menegakkan larangan terhadap perjudian, itu seperti mengatakan," Jika tidak boleh menghalang pemerkosaan, nikmati saja ' , "katanya.

Kenyataan tersebut telah mencetuskan kemarahan di seluruh India, yang tahun lalu bergolak berkaitan protes luas menyusul rogol terhadap seorang perempuan berusia 23 tahun di atas sebuah bas di New Delhi .

Hari Rabu , Sinha mengatakan bahawa komentarnya telah dikutip di luar konteks dan disalah tafsir . Dia menegaskan bahawa dirinya menyesal telah membuat orang -orang tersinggung.

Namun , para aktivis marah dan menuntut dia mengundurkan diri.

Pemimpin Parti Komunis India ( Marxist ) , Brinda Karat , berkata , komen Sinha telah menyinggung perempuan di mana pun. "Ini sungguh memuakkan bahawa seorang lelaki yang bertanggung jawab atas sejumlah penyelidikan kes rogol perlu menggunakan analogi seperti itu," kata Karat kepada wartawan. " Dia harus dituntut kerana telah merendahkan dan menghina perempuan. "

Serangan terhadap seorang perempuan muda di New Delhi pada Disember lalu menyebabkan kemarahan nasional dan memaksa kerajaan mengubah undang -undang tentang rogol dan mencipta mahkamah jalur cepat untuk kes-kes rogol.

Undang- undang baru yang diperkenalkan selepas serangan itu menjadikan tindakan ugutan , mengintip , dan melakukan gangguan seksual sebagai kejahatan. Undang- undang itu juga membolehkan hukuman mati bagi orang yang melakukan pesalah berulang atau melakukan pemerkosaan yang menyebabkan kematian mangsa .

Sumber: kompas.com


No comments:

Post a Comment