Lelaki bawa wang tunai $8.88 juta dalam bakul untuk lamar kekasih

Gambar hiasan. Image: Google

Beijing - Melamar kekasihnya, seorang lelaki di China menghantar wang sebanyak 8.88 juta Yuan secara tunai. Wang ini diangkut dengan bakul dan dibawa ke rumah calon isterinya .

Seperti diberitakan Shanghai Daily dan dilansir AFP , Khamis ( 14/11/2013 ) , wang tunai tersebut dibawa dengan banyak bakul buluh dan kotak. Sebanyak 18 orang kurier membawa keranjang dan kotak yang berisi lembaran wang pecahan 100 Yuan tersebut ke rumah si wanita. Disebutkan, berat total wang tunai tersebut mencapai 102 kilogram. Wow !

Yang mencengangkan lagi , rombongan lelaki tersebut tiba di rumah si mempelai wanita dengan menaiki kereta-kereta mewah. Si lelaki sendiri memandu kereta sports Maserati .

Aksi lamaran ini menuai kemarahan awam kerana dianggap terlalu mempamerkan kekayaan . Padahal tidak sedikit warga yang hidup di bawah garis kemiskinan.

"Ini tidak seperti menikahi isteri , tapi membelinya. Jika memang mereka saling mencintai, maka tidak perlu ada pembaziran seperti ini," balas seorang pengguna Sina Weibo , jejaring sosial di China .

" Mereka telah merendahkan nilai perkahwinan dan diri mereka sendiri, " timpal seorang pengguna Weibo lain.

Shanghai Daily menyebut bahawa pasangan ini sama -sama berasal dari keluarga kaya raya di Wilayah Zheijiang . Di wilayah tersebut, setiap lamaran memang biasa dilakukan dengan memberikan hadiah.

Kedua-dua keluarga yang sama -sama bermarga Huang bersetuju wang tunai sebanyak 8,88 juta Yuan kerana angka lapan melambangkan kekayaan dalam kepercayaan masyarakat China .

" Pernikahan yang didasarkan pada wang , apakah boleh bertahan lama , " kritik seorang pengguna Weibo lain .

Sumber: news.detik.com


No comments:

Post a Comment