Cemas! Pesawat bawa team Manchester United hampir berlanggar dengan pesawat lain

 Foto: Wales Online

Leverkusen - Pesawat yang membawa para pemain dan kakitangan Manchester United mengalami masalah ketika hendak mendarat di Lapangan Terbang Cologne , Jerman . Kejadian ini telah membuat kru The Red Devils panik.
 
Pesawat yang dicarter MU itu sudah berada 400 meter di atas landasan lapangan terbang Cologne, Jerman ketika pilot pesawat menyedari ada pesawat lain yang terlebih dahulu mendarat di landasan yang akan mereka gunakan untuk mendarat.

Seluruh skuad MU termasuk pengurus Moyes, para pemain, dan kakitangan ada di dalam pesawat itu.

 Pesawat Airbus 321 milik syarikat penerbangan British, Monarch Airlines itu akhirnya terpaksa berputar - putar di atas ketinggian 400 meter di atas permukaan tanah selama 10 minit, dan pada akhirnya boleh mendarat dengan selamat.

" Itu cukup menakutkan . Kami hampir mendarat saat landasan belum steril , sebab masih ada pesawat lain di sana . Kapten pilot meminta maaf atas apa yang terjadi dan kemudian kami mendarat dengan selamat , " ungkap seorang sumber dari Manchester United , seperti yang dilaporkan oleh Manchester Evening Standard , Rabu ( 27/11/2013 ) .

Rio Ferdinand juga turut mengulas mengenai kejadian tersebut . " Mendarat di Jerman ... nyaris saja ... saya baru saja pulih dari rasa terkejut akibat pendaratan yang mendebarkan ! " tulis Ferdinand dalam Twitternya .

Setan Merah akan bertarung dalam Grup A matchday kelima Liga Juara-Juara dengan mencabar kuasa wakil Bundesliga , Bayer Leverkusen , Khamis ( 28/11/2013 ).

United pernah mengalami kemalangan pesawat , 6 Februari 1958 silam . Tragedi tersebut berlaku di lapangan terbang Munich dan menewaskan 23 tiga penumpang.

Saat itu , United baru sahaja pulang dari Beograd usai menghadapi Red Star Belgrade . Di Munich , pesawat berhenti untuk mengisi bahan bakar .

Namun , saat berlepas , pesawat kehilangan kuasa dan terjatuh melanggar perumahan . Lapan pemain United yang tewas , iaitu : Duncan Edwards , Roger Byrne , Geoff Bent , Eddie Colman , David Pegg , Mark Jones , Liam " Billy " Whelan dan Tommy Taylor . Sementara 15 mangsa maut lain merupakan ofisial United .

Sumber: bola.okezone.com


1 comment: