Ini dia 7 desa paling cantik di Eropah

Berkunjung ke Eropah, jangan hanya datang ke bandar-bandar besarnya saja. Sekurang-kurangnya ada 7 desa yang punya pemandangan paling cantik. Dijamin, anda akan jatuh hati!

Dipetik dari CNN Travel, Isnin (11/11/2013), berikut 7 desa paling cantik di Eropah:

 1. Tellaro, Itali

Beberapa desa pesisir di Itali, Vernazza dan Portofino misalnya, cukup popular di kalangan pelancong. Tapi kalau anda ingin menyepi di desa pesisir yang tak kalah indah, datang saja ke Tellaro.

Untuk menuju Tellaro, jalan yang dilalui cukup ekstrem sehingga jarang pelancong yang datang ke sini. Begitu tiba di Tellaro, anda akan disambut rumah-rumah bercat pastel yang berderet di pinggir pantai. Ini adalah salah satu desa tercantik di pesisir Laut Mediterranean.

 2. Bibury, England

Wilayah Cotswold di barat daya Britain punya salah satu panorama alam tercantik di Eropah. Tempat terbaik untuk menghabiskan masa di sana adalah Desa Bibury. Jalanan dari batu, bunga warna-warni di sepanjang jalan, juga rumah-rumah luar bandar bercerobong asap.

Sungai Coln yang membelah desa ini kaya dengan ikan trout. Tempat tercantik di Bibury adalah Arlington Row, sebaris rumah luar bandar yang dibina abad ke-17 dengan latar pemandangan memukau.

 3. Hallstatt, Austria

Berada di Desa Hallstatt seperti masuk ke negeri dongeng. Rumah-rumah luar bandar berderet di jalan berbatu, dipercantik oleh bunga warna-warni dan tasik luas. Di hujung tasik terhampar pergunungan yang membuat lanskap Hallstatt semakin cantik.

 4. Folegandros, Greece

Santorini adalah salah satu destinasi yang paling terkenal di Greece. Kalau berkunjung ke sini, cubalah sedikit menjauh dari keramaian dan menyepi di Folegandros.

Seni bina bangunan di Folegandros hampir sama dengan Santorini. Seluruh rumah dicat putih, dipercantik bunga warna-warni. Gereja Ortodoks Greek berdiri megah, dengan kubah biru cerah.

Ingin menyepi ke pantai indah, bertolaklah ke Katergo tak jauh dari Folegandros. Pasir putih, laut biru jernih ala Mediterranean menghampar di depan anda.

 5. Colmar, Perancis

Colmar adalah desa kecil di sempadan Perancis-Jerman. Tak heran, Colmar menjadi desa akulturasi antar kedua negara. Rumah-rumah berarsitektur gothik ala Jerman sampai neo baroque ala Perancis berderet di sini. Anda boleh menjumpai makanan khas Perancis, foie gras, sampai sauerkraut ala Jerman.

Colmar punya jalan berbatu, kanal, dan rumah-rumah kayu yang membuatnya seperti negeri dongeng. Indah!

 6. Reine, Norway

Reine adalah desa nelayan cantik di Kepulauan Lofoten, Norway. Kerana letaknya dekat Artik, Reine dilatari pergunungan ais. Banyak tempat peristirahatan nelayan yang dijadikan tempat malam selesa untuk pelancong.

Berkunjung ke Reine, traveler akan disuguhkan keajaiban alam yang jarang didapatkan di tempat lain. Pada musim panas, ada matahari di tengah malam. Pada musim sejuk, panorama di langit tak lain adalah aurora!

7. Telc, Republik Czech

Para penduduk Desa Telc tampak sangat memerhatikan keindahan rumah mereka. Di sepanjang jalan, traveler akan mencari rumah-rumah cantik berarsitektur baroque sampai Rennaisance.

Kafe-kafe kecil berderet di sepanjang jalan. Sebuah tasik mempercantik desa ini. Kalau anda ingin mengelakkan keramaian Praha, Telc adalah destinasi yang tepat.

Sumber: travel.detik.com Foto: (CNN Travel)

1 comment:

  1. amazing place..peace..hope one day I can be here some where...

    ReplyDelete