Foto terbaik dan penuh sejarah dalam tragedi kemanusiaan dari tahun 1955

Setiap tahun, World Press Association mengumpul dan memilih foto terbaik untuk di beri penghargaan. banyak gambar yang dihantar baik itu mengenai hal sedih , menyenangkan, bahkan mengerikan .

Berikut adalah senarai foto yang menjadi pemenang dan mendapatkan penghargaan sebagai foto terbaik dari tahun 1955.
 
 1955 : Seorang pelumba terjatuh dari motornya di Kejohanan Dunia Motorcross di Volk Mølle . ( By Mogens von Haven )

 1956 : Tahanan perang dunia II asal Jerman bersatu kembali dengan anak perempuannya. Ia belum pernah melihat Ayah nya kerana pada saat di tangkap ia berumur 1 tahun ( By Helmuth Pirath )

 1957 : Dorothy Counts , salah satu pelajar kulit hitam pertama masuk Sekolah menengah, dia di ejek oleh orang kulit putih pada hari pertama sekolah. ( By Douglas Martin )

 1964 : Seorang wanita Turki berduka kerana suaminya meninggal dalam perang saudara Greek- Turki. (Oleh Don McCullin )

 1965: Seorang ibu dan anak -anaknya menyeberangi sungai untuk melarikan diri dari pengeboman AS . ( By Kyoichi Sawada )

 1966: Tubuh seorang tentera Vietkong diseret di belakang kenderaan Amerika dalam perjalanan ke sebuah tempat pengebumian selepas pertempuran sengit. ( By Kyoichi Sawada )

 1972 : Phan Thi Kim Phuc (tengah ) melarikan diri dengan anak -anak lain setelah pesawat Vietnam Selatan keliru menjatuhkan napalm pada pasukan Vietnam Selatan dan orang awam . (Oleh Nick Ut )

 1975: Seorang ibu dan anak perempuannya yang jatuh dalam insiden kebakaran pangsapuri di Boston . (Oleh Stanley Forman )

 1980: Seorang anak kelaparan di Uganda . (Oleh Mike Wells )

 1982: Perang di Lebanon : Pembunuhan warga Palestin di kem pelarian Sabra dan Shatila . (Oleh Robin Moyer )

 1983: Kezban Özer (37) mencari kelima anak nya terkubur hidup- hidup selepas gempa bumi berkekuatan 7.1 pada skala Richter , 1.336 orang meninggal . ( By Mustafa Bozdemir )

 1984: Seorang anak tewas setelah kebocoran gas beracun di Carbide, bencana kilang kimia. ( By Pablo Bartholomew )

 1985: Omaira Sanchez (12) yang terjebak dalam runtuhan yang disebabkan oleh letusan gunung berapi Nevado del Ruiz . Selepas enam puluh jam dia akhirnya kehilangan kesedaran dan meninggal kerana serangan jantung. (Oleh Frank Fournier )

 1987: Seorang ibu melekat pada tameng polis yang terjadi saat rusuhan . Anaknya adalah salah satu daripada beribu-ribu penunjuk perasaan yang ditangkap kerana mereka cuba untuk membuktikan bahawa pemilihan presiden pada 15 Disember , yang dimenangi oleh calon kerajaan, telah dicurangi . ( By Anthony Suau )

 1989: Seorang penunjuk perasaan menghadang tank Tentera Pembebasan Rakyat selama protes untuk reformasi demokratik. (Oleh Charlie Cole)

 1991 : Sarjan Ken Kozakiewicz (23) , melampiaskan kesedihannya saat ia mengetahui beg mayat di kakinya berisi sisa -sisa temannya Andy Alaniz . ( By David Turnley )

 1992: Seorang ibu membawa anaknya yang telah meninggal akibat kekeringan untuk di kuburkan . (Oleh James Nachtwey )

 1993 : Anak laki -laki mengangkat senjata mainan dengan tujuan untuk membela Palestin. (Oleh Larry Towell )

 1994: Seorang lelaki di sebuah rumah sakit Palang Merah, wajah nya di " potong " oleh militia Hutu ' Interahamwe ' yang mencurigainya bersimpati dengan pemberontak Tutsi . (Oleh James Nachtwey )

1996: Korban Ranjau Darat di Kuito , sebuah bandar di mana banyak orang tewas dan trauma semasa perang saudara . ( By Francesco Zizola )

Sumber: forums.merdeka.com

2 comments:

  1. Sejarah yang sangat tragis. Kesian jugak banyak banyak gambar ni

    ReplyDelete
  2. mereka lupa kekejaman telah di lakukan akan di balas tempat yang azab oleh Allah swt

    ReplyDelete