Saintis cipta keju dari bakteria kaki dan ketiak manusia


Keju memang tercipta kerana prosesnya menggunakan bakteria . Namun apa jadinya jika yang digunakan adalah bakteria yang berasal dari tubuh manusia ?

Itulah yang dilakukan oleh saintis Christina Agapakis dan ahli aroma Sissel Tolaas . Mereka membuat keju dari bakteria yang berasal dari lubang hidung , kaki , mulut , ketiak , pusat dan air mata . Mereka mengumpulkan sampelnya dari kulit artis , saintis , ahli antropologi dan pembuat keju .

Keju menjijikkan itu dibuat untuk projek " Selfmade " yang dipamerkan di pameran biologi sintetik di Dublin . Melakui karya itu , mereka ingin menunjukkan bakteria dalam tubuh yang diwakili dengan keju . Christina mengatakan bahawa aroma keju tersebut akan sama dengan bau tubuh si penderma bakteria .

Projek " Selfmade " itu menunjukkan kecilnya perbezaan antara bakteria dalam tubuh manusia , yang sering dibersihkan , dengan di dalam keju yang kerap kita makan . " Dengan membuat keju langsung menggunakan bakteria dari tubuh , kami ingin menunjukkan hubungan bakteria sekaligus mempersoalkan potensi untuk membangunkan dalam kehidupan , " ucap Christina

Sumber: wowkeren.com


No comments:

Post a Comment