5 manusia yang hidup dengan organ separuh, dari jantung hingga tengkorak

Setiap organ yang ada di tubuh manusia mempunyai tugas dan tanggung jawab masing-masing yang membuat si empunya tubuh tetap hidup. Lantas apa yang terjadi bila di dalam tubuh hanya ada organ yang ukurannya separuh?

Berikut 5 orang yang bertahan hidup dengan saiz organ hanya separuh, seperti dirangkum detikHealth daripada pelbagai sumber, Jumat (8/11/2013):

 1 . Sophie Maxwell, Hidup dengan Jantung Separuh

Bayi perempuan bernama Sophie Maxwell ini masih berusia tiga bulan. Di usianya yang masih sangat muda, Sophie harus menjalani pembedahan jantung sebab saat dilahirkan ia hanya mempunyai 'separuh ' jantung.

Sophie menderita sindrom hipoplasia di jantung kiri yakni gangguan jantung bawaan langka yang membuat ventrikel di jantung kirinya tidak boleh tumbuh dengan sempurna. Oleh kerana itu, Sophie harus menjalani lebih dari dua operasi jantung dan kemungkinan ia akan menjalani pemindahan.

Pada anak-anak , injap antara ventrikel kiri dan atrium kiri sering tertutup . Akibatnya , saluran darah utama yang membawa darah dari jantung ke seluruh tubuh ukurannya lebih kecil sehingga jantung tidak dapat mengepam darah dengan berkesan ke seluruh tubuh. Kebanyakan bayi yang mengalami sindrom ini kelihatan sihat saat dilahirkan.

Tapi ia akan mudah termengah-mengah jika tidak dirawat dengan segera . Keadaan ini tak mungkin disembuhkan tapi kebanyakan anak-anak boleh bertahan selepas melakukan sekurang-kurangnya tiga kali operasi jantung. Hanya 60 peratus pesakit yang boleh bertahan hidup setelah melakukan tiga operasi tersebut .

 2. Carlos 'halfy', Hidup dengan Separuh Tengkorak

Penampilan Carlos 'halfy' Rodriguez tampak sangat aneh kerana ia tidak mempunyai dahi dan kepala bahagian belakang lebih menonjol, persis seperti manusia alien yang digambarkan dalam filem-filem.

Carlos yang juga digelar 'manusia separuh kepala' telah kehilangan sebahagian besar otak dan tulang tengkoraknya akibat kemalangan dramatik yang disebabkan kerana penggunaan dadah dan alkohol semasa memandu.

Masa kemalangan berlaku, tubuhnya sempat terlempar keluar kereta melalui kaca depan dan mendarat dengan bahagian kepala depan terlebih dahulu. Doktor berjuang dengan memotong sebahagian besar daging dan tulang di kepala untuk membantunya bertahan hidup.

 3. Harry Machin, Hidup dengan Wajah Separuh

'Dia saudaraku. Tak peduli seperti apa dia. 'Kata-kata itu dengan lantang diucapkan Oliver pada orang-orang yang menatap aneh pada saudara kembarnya, Harry. Kedua-dua anak laki-laki ini memang kembar tapi tidak kelihatan sama kerana salah satunya terlahir dengan wajah hanya separuh.

Harry Machin (7 tahun) terlahir dengan wajah separuh kerana mengalami kecacatan jarang yang membuat mata kiri, telinga dan hidungnya gagal terbentuk. Selain mengalami kecacatan di muka, Harry juga mengalami masalah di buah pinggang, tulang belakang dan jantung. Ia harus tinggal selama seminggu sebelum akhirnya dibenarkan pulang bersama keluarganya.

 4. Lou Japp , Hidup dengan Wajah Separuh

Tak pernah terbayang dalam benak Lou Japp bakteria pemakan daging ( flesh eating bacteria ) membuat hidupnya berantakan . Yang paling mengerikan, bakteria ' jahat ' itu telah memakan separuh wajahnya hingga ia harus dibuatkan wajah prostetik khusus korban bakteria pemakan daging pertama di Scotland.

Ibu dari enam anak ini harus kehilangan mata kiri dan sebahagian wajahnya setelah terjatuh di bilik mandi dan diserang necrotising fasciitis atau istilah perubatan untuk bakteria pemakan daging. Bahkan wanita yang hampir mati kerana penyakit itu tak boleh mengembara tanpa menggunakan penutup mata dan syal . Anak-anaknya pun dibuat ketakutan ketika melihatnya.

Awalnya Japp yang berasal dari Kelty , Fife, Scotland ini terjatuh di bilik mandi pada bulan Julai 2008. Saat itu Japp cuba keluar dari tab mandi untuk menjawab panggilan telefon daripada jirannya . Hal ini mengakibatkan luka di wajahnya.

Yang tak pernah Japp duga adalah luka itu menjadi dijangkiti oleh necrotising fasciitis yang menyebar dengan cepat. Pasukan doktor pun terpaksa ' menghilangkan ' sebahagian wajahnya agar bakteria pemakan daging itu sebelum keburu merebak ke organ-organ dalaman dan membunuhnya.

5. Billy Owen, Wajah dengan Satu Bola Mata

Ketika pertama kali melihat Billy Owen dengan matanya yang bolong tanpa bola mata, anda mungkin akan berfikir bahawa keadaannya dibuat-buat untuk kepentingan filem zombie. Namun itu bukanlah penipuan kerana Owen memang hidup tanpa bola mata.

Tadinya Billy Owen adalah seorang mekanik motosikal berjaya yang hidup dengan isteri tercinta dan anak lelakinya yang baru berusia 6 bulan. Namun kehidupannya berubah drastik akibat kanser.

Hidup Owen seakan hancur ketika mendapatkan kabar dari doktor pada 13 Februari 2009. Doktor 'memvonisnya' dengan sinonasal undifferentiated carcinoma (SNUC), suatu bentuk kanser yang jarang berlaku yang mempengaruhi rongga hidung, yang hanya mempunyai kadar kelangsungan hidup 10 peratus.

Sebahagian besar penderitanya harus melakukan operasi pada peringkat awal. Tetapi dalam kes Owen, kanser telah merebak begitu luas sehingga doktor harus 'membuang' separuh wajahnya, termasuk mata kanan, otot-otot dan saraf.

Sumber: health.detik.com

1 comment:

  1. dorang masih dapat teruskan hidupkan..kagum2..

    ReplyDelete