Seorang gadis India boleh bercakap dengan gajah


Usianya baru 14 tahun, namun gadis ini begitu dialu-alukan bak pahlawan di daerahnya di India. Hal itu kerana dia mampu mengusir kawanan gajah yang masuk perkampungan. Lebih istimewanya lagi , gadis itu mengaku mengusir gajah dengan cara mengajaknya berbicara.

Nirmala tappo menjadi pahlawan saat sekumpulan gajah liar memasuki bandar industri Rourkela di negara bahagian timur Odisha . Saat itu petugas hutan kesulitan menggiring kumpulan gajah itu kembali masuk hutan . Kemudian ia teringat ada seorang gadis yang tinggal di Jharkhand boleh bercakap dengan gajah sehingga memintanya untuk membantu.

Ditemani ayah dan beberapa pemuda desa, Nirmala akhirnya datang membantu menggiring kumpulan gajah itu kembali ke hutan . Ia pun menemani kawanan gajah itu berjalan berkilometer masuk ke dalam hutan hingga kakinya melecet . " Jangkitan sudah hilang dan kini luka- lukaku hampir kering ," katanya ketika berada di hospital untuk rawatan lukanya .

Nirmala sendiri mengaku kemampuannya bercakap dengan gajah diperolehnya setelah sang ibu tewas akibat gajah liar. " Sejak itu aku belajar caranya untuk mengusir mereka ( gajah) ," lanjut gadis beragama Katolik ini .

" Kami mengelilingi kawanan gajah dan aku berada di dekat haiwan -haiwan itu , bicara dengan mereka," tutur Nirmala. "Pertama , aku berdoa kemudian bicara dengan para gajah. Mereka mengerti apa yang kusampaikan . Aku berkata pada mereka , 'Ini bukan rumahmu , kalian harus pergi ' . "

Meski mengaku boleh bercakap bahasa yang difahami gajah dengan dialek tempatan Mundaari , namun aktivis alam tidak percaya dengan kemampuan Nirmala ini . Rabi Pradhan mengatakan belum ada bukti saintifik bahawa gajah memahami bahasa manusia.

Sumber: wowkeren.com

4 comments:

  1. salam redza...apa khabar? lama intan x on9...hope redza sihat selalu..bia betol nirmala n...

    ReplyDelete
  2. nabi sulaiman saja yg boleh berkata2 dgn binatang..tapi tak mustahilkan budak ni boleh..

    ReplyDelete
  3. Bukan bercakaplah kakak rasa tapi mungkin ada perwatakan istimewa yg ada pada gadis ini yg gajah boleh ikut katanya...

    ReplyDelete