Ini dia manusia air yang boleh tahan nafas selama 22 minit

Gelaran manusia air sesungguhnya pantas diberikan kepada Stig Severinsen . Betapa tidak , tanpa menggunakan alat bantu nafas apapun, penyelam asal Denmark ini dapat menahan nafasnya di dalam air selama 22 minit .


 Pada tahun 2010, Stig Severinsen melompat ke sebuah kolam yang penuh dengan jerung dan menahan nafas selama 20 minit 10 saat.


Ia berhasil meraih Guinness World Record sebagai manusia yang boleh menahan nafas lama di dalam air. Dua tahun kemudian, ia memecahkan rekod sendiri dengan menahan nafas 22 minit di dalam air.


Severinsen , yang mempunyai ijazah Ph.D. dalam bidang perubatan dan ijazah sarjana dalam biologi, dikenal sering mengambil bahagian dalam cabaran yang paling ekstrem , termasuk berenang di perairan dengan suhu di bawah sifar darjah di Laut Utara.


 Selepas pengalaman berenang ektrem , fakta bahawa ia boleh menahan nafas selama puluhan minit bahkan tidak tampak ektrem lagi . Meski demikian , tak seorang pun di dunia yang boleh melakukannya, kecuali dia.


Severinsen tampak berbincang dengan seekor lumba- lumba.


Severinsen saat meraih Guinness World Record sebagai manusia yang boleh menahan nafas tertua di dalam air pada tahun 2010, setelah mampu menahan nafas selama 20 minit 10 saat.

Sumber: forum.detik.com

No comments:

Post a Comment