Guru dipecat gara-gara posting foto seksi di Facebook

Foto: nydailynews.com

Idaho : Berhati - hatilah sebelum memposting foto di Facebook . Apalagi jika anda seorang guru yang merupakan teladan bagi para murid. Anda boleh dipecat hanya kerana postingan tersebut .


Hal tersebut terjadi pada salah seorang guru bernama Laraine Cook , yang merupakan jurulatih bola keranjang murid perempuan di Pocatello High School di bandar Pocatello , Idaho .

Dia dipecat pada bulan Oktober 2013 lalu setelah memposting foto di akaun jejaring sosial Facebook miliknya. Dia memposting foto dirinya dengan tunangnya, Tom Harrison , saat sedang bercuti di tasik.

Di foto tersebut tampak keduanya sedang berdiri di dekat tasik dengan pakaian renang, dan Harrison memegang payudara Cook dengan tangan kirinya. Demikian dilansir NYDailynews , Khamis ( 14/11/2013 ) .

Menurut pengakuan Cook ketika diwawancara media Local 8 News , foto itu diambil pada saat percutian keluarga di bulan Julai 2013 lepas. Harrison sendiri merupakan jurulatih bola sepak di sekolah yang sama.

Akibat postingan tersebut , Cook dipecat dari sekolah sementara tunangnya hanya ditegur. Menurut Cook tunangnya tidak dipecat kerana dialah yang menghantar foto itu ke Facebook . Foto itu kini sudah dihapuskan dari Facebook.

Cook merancang mengajukan protes berkaitan keputusan itu dan berharap boleh bekerja kembali di sekolah tersebut. Tetapi nampaknya keputusan sekolah sudah bulat untuk tetap memecat Cook , namun tidak dijelaskan secara terperinci apa alasan pemecatan itu .

Sumber: liputan6.com


1 comment: