50 tahun kematian John F. Kennedy, Israel ditunding dalangi pembunuhannya


Washington - Rakyat Amerika Syarikat mengenang 50 tahun kematian salah seorang bekas presiden negera itu , John F. Kennedy . Lima dekad telah berlalu sejak Kennedy tewas ditembak pada 22 November 1963 lalu . Hingga kini kematiannya terus diselubungi misteri termasuk teori - teori konspirasi yang tak pernah padam .

Namun seorang pemerhati politik Amerika , Mark Glenn mencetuskan , Israel berada di balik pembunuhan presiden berkarisma itu .

" Bukti kuat menunjukkan bahawa Israel sebagai pelakunya di sana , tentu saja bahkan fakta bahawa lobi Israel sangat kuat bukan cuma di Kongres , tapi juga di cawangan eksekutif kerajaan AS serta di dalam badan - badan perisikan , " cetus Glenn seperti dipetik Press TV , Sabtu ( 23/11/2013 ) .

" Jadi mudah untuk melihat mengapa ada pihak - pihak yang sangat kuat , yang sangat berminat untuk memastikan bahawa rakyat Amerika tak akan pernah mengetahui aspek khusus tujuan dasar luar negeri Presiden Kennedy , " cetusnya .

 Versi rasmi pihak berkuasa AS , Kennedy ditembak seorang penembak tepat saat duduk di kereta dengan isteri , Jacqualine , Gabenor Texas John Connaly dan isterinya , Nellie . Mereka dikawal konvoi polis dan pasukan keselamatan presiden atau Secret Service . Menembak itu berlaku pada hari Jumaat pukul 12.30 waktu setempat di kawasan Dealay Plaza , Dallas , Texas .

" Tidak syak lagi , ada unsur - unsur dalam kerajaan AS yang membantu dalam aksi mengerikan yang terjadi tersebut , " tutur Glenn .

" Banyaknya bukti menunjukkan bahawa Israel berada di balik pembunuhan John F. Kennedy serta pembunuhan saudaranya , Robert Kennedy , " cetus Glenn tanpa menjelaskan lebih terperinci mengenai bukti tersebut .

Hingga kini banyak warga AS yang tak percaya bahawa Kennedy dibunuh oleh Lee Harvey Oswald , sesuai hasil kesimpulan penyelidikan polis . Terlalu sederhananya pendedahan kes ini membuat sejumlah orang berspekulasi ada konspirasi jahat yang dilakukan para elite kala itu untuk membunuh Kennedy . Sejumlah buku - buku teori konspirasi pun bermunculan . Mereka mempunyai analisa fakta sendiri .

Dari video , foto hingga detik - detik penembakan dianalisis . Hasilnya , majoriti rakyat AS percaya , Oswald bukanlah pelaku tunggal kejadian ini . Namun sayang , meski desakan awam mengukuh , tak ada siasatan lanjutan dalam kes pembunuhan presiden paling menghebohkan di abad ke 20 itu .

Sumber: news.detik.com

2 comments:

  1. Kami menjemput semua blogger Ping di PingBlog.Net,Skrip agregator terkini dengan ping sangat mudah kerana auto description dan juga auto image.Artikel anda akan dipost pada twitter dan 294 fanpage serta group facebook.Kualiti Backlink,dan highkan rank blog anda

    ReplyDelete
  2. Alah Redz... walau dia tuduh Isreal tapi dia sekutunya juga..

    ReplyDelete