93 murid sekolah dicabul dalam kereta api

New Delhi - Lagi - lagi di India ! Seramai 93 pelajar sekolah diduga menjadi mangsa  pencabulan sekumpulan lelaki . Pelajar - pelajar perempuan ini dicabuli di dalam sebuah kereta api yang bergerak di wilayah Bihar , India .

Pegawai polis senior tempatan memberitahu , rombongan pelajar sekolah tersebut menaiki kereta api didampingi gurunya pada ahad ( 24 / 11 ) malam . Mereka hendak menuju ke kampung halaman mereka di Jharkhand setelah mengikuti seminar dua hari di Patna .

Demikian seperti dilaporkan pejabat berita Xinhua dan dilaporkan oleh New Straits Times , isnin ( 25/11/2013 ) .

Para pelaku yang disebut terdiri atas sekumpulan lelaki tak dikenali , memaksa untuk menduduki tempat duduk rombongan pelajar sekolah tersebut . Para pelaku mencabuli pelajar - pelajar tersebut selama hampir 4 jam perjalanan .

Tidak dijelaskan lebih lanjut di mana kedudukan para guru saat aksi seks tersebut terjadi . Tidak diketahui juga ada berapa guru yang mendampingi mereka .

Berkaitan kes ini , polis melakukan perburuan besar - besaran terhadap para pelaku . Namun polis tidak menyebutkan jumlah pelaku kejahatan seksual tersebut .

Insiden ini mencetuskan kebimbangan dan kritikan keras dari awam maupun para aktivis wanita tempatan . Mereka menyebut , kaum wanita tidak lagi selamat berada di tempat awam , bahkan dalam rombongan besar sekalipun .

Tahun lalu , awam India diguncang oleh kes rogol kejam terhadap seorang mahasiswi berusia 23 tahun . Setelah dirawat di hospital selama seminggu , mangsa akhirnya meninggal dunia akibat luka parah yang dialaminya . Kes ini mencetuskan protes besar - besaran dan memaksa kerajaan untuk mengubah peraturan soal hukuman berat bagi para pelaku kejahatan seks di India .

Sumber: news.detik.com

1 comment: