78 ribu orang mendaftar untuk pindah ke planet Marikh

 Jurugambar Reuters Jim Urquhart mendapat peluang membuat rakaman dokumentasi di Marikh Desert Research Station (MDRS) di padang pasir Utah, tempat para penyelidik bekerja, mengkaji, dan hidup bersama dalam keadaan yang direka seperti Planet Marikh. Reuters


Amsterdam - Sebahagian besar penduduk bumi tertarik untuk meninggalkan planet ini selamanya. Mengikut perancangan, mereka akan mencari kehidupan baru di Planet Marikh. Kira-kira 78 ribu orang telah memohon ke organisasi Mars One untuk menjadi penghuni planet merah itu. Jumlah itu dikumpul sejak pembukaan pendaftaran, 22 April 2013.

Mars One sendiri bermisi mendaratkan empat orang di Marikh pada 2023. Keempatnya bakal menjadi pelopor tanah jajahan kekal. Kemudian akan diikuti sejumlah angkasawan yang mendarat setiap dua tahun selepas itu.

"Jumlah 78 ribu mendaftar dalam dua minggu, akan menjadikan hal ini sebagai pekerjaan yang paling dikehendaki dalam sejarah," ungkap CEO Mars One, Bas Lansdorp. "Angka ini meletakkan kami pada jalur yang tepat untuk mencapai sasaran setengah juta pendaftar."

Untuk mendaratkan empat orang pertama di Marikh pada 2023, Mars One menganggarkan akan memerlukan kos sekitar AS $ 6 bilion. Separuh dana itu dirancang akan dibayar melalui  siaran acara realiti televisyen global. Marikh ONE bakal menempatkan sejumlah kamera yang mendokumentasikan semua peringkat misi: dari pemilihan angkasawan sampai penghuni tahun pertama di Marikh.

Jika tertarik, anda masih boleh mendaftar sehingga 31 Ogos 2013. Syaratnya, berusia di atas 18 tahun dan menghantar video berdurasi satu minit ke laman web Mars One. Dalam rakaman itu, calon harus menjelaskan motivasinya hingga tertarik menjadi penghuni Marikh. Setiap pendaftar dikenakan bayaran sekitar US $ 5 hingga US $ 75. "Bergantung pendapatan per kapita negara tiap pendaftar," kata Lansdorp.

Selepas sesi pendaftaran, muncul pasukan penguji yang memilih 50-100 orang calon dari 300 wilayah di dunia. Kuota itu akan diperkecil menjadi 28 hingga 40 orang pada 2015. Seterusnya, jumlah akhir itu dibahagikan kepada empat kumpulan. Mereka akan mendapat latihan selama tujuh tahun, hingga sedia berangkat ke Marikh.

"Kumpulan mana yang berhak menjadi manusia pertama di Marikh bakal ditentukan oleh penonton televisyen."

Setakat ini, Marikh One menerima pendaftaran lebih daripada 120 negara. Amerika Syarikat menduduki peringkat pertama dengan 17.324 peminat; China, 10.241 orang; dan Britain sebanyak 35.81 pendaftar. Russia, Mexico, Brazil, Canada, Colombia, Argentina, dan India berada 10 tangga teratas.

"Mars One merupakan misi yang mewakili seluruh umat manusia," kata Landsdorp.

tempo

2 comments:

  1. itulah perancangan diorang...aku agak tak akan jd kenyataan pun...

    ReplyDelete