Cicak ditemui di planet Marikh?


Selalu ada yang menarik dari planet Marikh yang dirakam oleh robot peneroka. Kali ini satu gambar menunjukkan adanya suatu bentuk mirip cicak di permukaan Marikh.

Seorang blogger yang menjalankan website UFO Sightings Daily mencari keganijilan dalam salah satu foto Marikh. Dalam foto itu menunjukkan penampakan seekor cicak berwarna coklat dengan pose meliuk di dataran berbatu. "Makhluk aneh dijumpai di Marikh pada Mac lalu," tulis Scott C. Waring dalam laman webnya.

Scott kemudian mengundang pembaca untuk menghantar komen tentang teori yang masuk akal untuk fenomena ini. Ada teori yang menduga NASA sedang menguji kehidupan di Marikh untuk ujian saintifik.

"Dengan air yang ada di Marikh dalam jumlah yang kecil, ada kemungkinan untuk mencari haiwan padang pasir berkeliaran," lanjut Scott. "Atau apakah NASA meletakkan haiwan dari ruang cyogenic kecil di dalam Curiosity ke permukaan Marikh untuk melakukan ujian?"

Namun muncul dakwaan sosok cicak tersebut hasil olahan foto. San Francisco Chronicle mengaku mencari foto sama tapi tidak ada sosok si cicak, melainkan batu biasa tanpa kaki dan ekor. - wk

2 comments: