Aliran air berusia 2.64 bilion tahun ditemui


Ontario: Air yang ditemui jauh di dasar sebuah kolam takungan terpencil di Timmins di sini tersimpan selama 1.5 hingga 2.64 bilion tahun sejak kali pertama kehidupan muncul di planet, kata saintis Kanada dan British.

Air yang keluar dari telaga sedalam 2.4 kilometer di bawah permukaan lombong tembaga dan zink di utara bandar ini lebih tua berbanding mana-mana aliran air pernah ditemui.
Ia kaya dengan gas terlarut seperti hidrogen dan metana yang secara teorinya boleh menyediakan sokongan kepada kehidupan mikrob, lapor penyelidik dalam akhbar diterbitkan secara online Rabu lalu dalam jurnal Nature.


Apa yang pasti ialah kami dapat mengetahui bagaimana planet dapat mencipta dan memulihara sesuatu persekitaran mesra alam terhadap kehidupan mikrob selama berbilion tahun, menurut kenyataan daripada Greg Holland, pakar geokimia Universiti Lancaster yang menjadi penulis utama kajian.

Tidak kira apa juga keadaan permukaan, ia juga mendedahkan kemungkinan persekitaran sama di sub permukaan Marikh.

Penulis bersama bagi kajian itu datang dari Kanada termasuk Bar bara Sherwood Lollar dan Georges Lacrampe-Couloume di Universiti Toronto; Greg Slater di Universiti McMaster di Hamilton dan Long Li, yang ketika ini penolong profesor di Universiti Alberta namun terbabit dengan projek itu ketika berada di Universiti Toronto.

Kehidupan mikrob

Sebilangan anggota pasukan dari Kanada ketika ini menguji air terbabit untuk melihat jika ia mengandungi kehidupan mikrob.

Jika ia wujud, mikrob itu mungkin terasing daripada matahari dan permukaan bumi selama berbilion tahun dan mungkin mendedahkan bagaimana mikrob berevolusi dalam pengasingan.

Air purba itu dikumpul sejauh 2.4 kilometer bawah tanah di Timmins yang terasing selama puluhan juta tahun ditemui dalam air dengan bahan kimia sama pada kedalaman jauh sedikit di bawah permukaan di sebuah lombong emas Afrika Selatan, menggunakan gas hidrogen sebagai sumber tenaga, kata penyelidik.

Analisis gas xenon

Penyelidik menganggarkan usia air berdasarkan satu analisis gas xenon yang larut di dalamnya.

Seperti mana elemen lain, xenon datang dalam bentuk jisim berbeza dikenali sebagai isotop.

Air dalam lombong Timmins mengandungi paras luar biasa tinggi isotop lebih ringan, xenon yang dianggap datangnya dari atmosfera bumi.
AGENSI 


No comments:

Post a Comment