'Bar korek' kena serbu, GRO terjun dari tingkat satu

 SEORANG pegawai Imigresen mengawasi GRO warga asing yang ditahan untuk dihantar ke Depoh Tahanan Juru di Seberang Jaya semalam.

SEBERANG JAYA - Pemilik sebuah rumah tumpangan di Jalan Kedah, George Town dekat sini tidak pernah serik walaupun premisnya pernah diserbu dua kali tahun lalu oleh pihak berkuasa kerana menggaji gadis pelayan pelanggan (GRO) warga asing.

Kelmarin, rumah tumpangan yang dikenali sebagai 'bar korek' dalam kalangan pengunjungnya diserbu sepasukan 19 pegawai penguat kuasa Jabatan Imigresen Pulau Pinang dalam satu operasi khas kira-kira pukul 10 malam.

Dalam serbuan itu, sebanyak 13 GRO warga China dan Vietnam berusia antara 20 hingga 30 tahun yang dipercayai bekerja di premis berkenaan ditahan.

Ketua Penguat Kuasa Jabatan Imigresen negeri, Basri Othman berkata, ketika serbuan, beberapa wanita GRO berpakaian seksi sedang leka melayan pelanggan di dalam bilik menyebabkan mereka tidak sempat melarikan diri.

Bagaimanapun katanya, tiga daripada GRO yang ditahan bertindak terjun dari balkoni tingkat satu premis itu bagi mengelak ditahan.

"Mereka diberkas oleh anggota kita yang menunggu di tingkat bawah.

"Hasil pemeriksaan mendapati, sembilan wanita ini menyalahgunakan pas lawatan sosial dengan bekerja, manakala empat lagi tidak mempunyai dokumen perjalanan sah," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.


Kosmo

1 comment: