20 usahawan internet rugi RM1 juta

Kuala Lumpur: Lebih 20 usahawan yang menjalankan perniagaan melalui internet, dipercayai kerugian lebih RM1 juta sejak pertengahan tahun lalu kerana tertipu dengan seorang wanita yang mendakwa mampu membekalkan telefon bimbit pelbagai jenama dengan harga murah.

Modus operandi wanita berusia 32 tahun dikenali sebagai Linda, adalah menyasarkan mereka yang menjalankan perniagaan melalui internet. Mangsa dikatakan mampu memperoleh keuntungan lebih besar jika mengambil stok telefon bimbit daripadanya.

Mangsa yang membuat tempahan telefon perlu memasukkan sejumlah wang ke dalam akaun wanita terbabit dan dijanjikan barang akan diserahkan dua bulan kemudian. Kebanyakan mangsa kerugian antara RM50,000 hingga RM100,000.

Sebahagian mangsa yang bekerja sebagai kakitangan awam tertipu kerana pada peringkat awal, mereka menerima tempahan sehingga menyebabkan ghairah untuk mendapatkannya dalam jumlah lebih banyak.

Dakwa rugi RM80,000

Mangsa, Suhaili Mohamad Tauhid, 31, yang bekerja sebagai Penolong Pegawai di Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM), mendakwa kerugian lebih RM80,000 akibat ditipu wanita terbabit.

Dia yang menjalankan perniagaan melalui internet sejak 2008, menjual pelbagai jenis barang sebelum mengenali Linda pertengahan tahun lalu.

“Saya berurusan sejak Julai tahun lalu dan memasukkan wang RM20,000 secara berperingkat apabila sambutan daripada pelanggan menggalakkan. Pada mulanya, barang diperoleh dengan baik seperti dijanjikan yang membuatkan saya percaya kepadanya.

“Bagaimanapun, sebaik memasukkan wang lebih RM80,000 untuk pembelian lebih 50 telefon bimbit pelbagai jenama, dia mula berperangai pelik dan memberi pelbagai alasan apabila barang dijanjikan gagal diperoleh,” katanya ketika ditemui, di sini, semalam.

Selepas menyedari ditipu, Suhaili membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi dan sehingga kini dia membuat tiga laporan polis termasuk yang terbaru, semalam.

Hampir tersungkur

“Saya hampir tersungkur dalam perniagaan kerana perlu membayar balik RM80,000 kepada pelanggan. Ketika itu, saya berada di hospital untuk bersalin dan bayangkan saya didatangi pelanggan sambil memaki hamun di hospital sedangkan saya juga mangsa,” katanya.

Seorang lagi mangsa, Mohd Azro Arifin, 31, yang kerugian RM40,000, berkata pelbagai usaha dilakukan untuk mendapatkan semula wangnya tetapi gagal.


BH

No comments:

Post a Comment