Sempat beri nama untuk bayi sebelum menemui ajal dalam kemalangan

 Jenazah Allahyarham Mohamad Haslin dibawa keluar dari bilik mayat Hospital Melaka untuk disembahyangkan dan dikebumikan di Kampung Pinang.

AYER KEROH - Seorang kontraktor, Mohamad Haslin Zakariah, 36, sempat memberikan nama untuk bayi yang sedang dikandung isterinya sebelum menemui ajal selepas terbabit kemalangan di Jalan Ayer Keroh Lama di sini, awal pagi semalam.

Menurut isterinya, Aieda Sdzuliana Samsudin, 31, arwah suaminya juga ada berpesan supaya menjaga anak-anak dengan baik sehingga dewasa agar memperoleh kejayaan.

Aieda Sdzuliana berkata, lebih memilukan apabila detik hitam itu berlaku ketika suaminya baru pertama kali menyertai konvoi bersama rakan-rakannya dengan menaiki motosikal jenis Scrambler yang baru dibelinya lebih seminggu lalu.  

Difahamkan, dalam kejadian kira-kira jam 12.45 malam itu, motosikal ditunggang Ketua Pemuda Umno Cawangan Kampung Pinang, Batang Tiga,  berkenaan bergesel dengan sebuah kenderaan lain hingga menyebabkannya hilang kawalan dan melanggar pembahagi jalan.

Mangsa yang dipercayai mengalami kecederaan teruk di badan dikejarkan ke Hospital Melaka untuk menerima rawatan lanjut namun disahkan meninggal dunia, kira-kira jam 1.35 pagi.

Mohamad Haslin

 Menurut Aieda yang sedang hamil enam bulan, ketika kejadian dia berada di kampung halamannya di Sungai Rambai, Jasin.

“Saya dan anak perempuan yang berusia tiga tahun pulang ke kampung kira-kira jam 9.30 malam. Ketika dalam perjalanan, saya sempat menghubungi dia meminta supaya menyimpan lauk kenduri kahwin yang lupa dibawa ke dalam peti ais.

“Pada waktu itu, dia sedang menguruskan kedai runcit kami di sekitar Kampung Pinang dan memberitahu mahu menutup premis lebih awal berbanding biasa,” katanya sebak ketika ditemui di perkarangan Bilik Mayat Hospital Melaka di sini, semalam.

Dia berkata, kira-kira jam 2.30 pagi semalam, luluh hatinya apabila dimaklumkan ahli keluarga mengenai kemalangan menimpa suaminya itu yang ternyata tidak sempat menyambut kelahiran cahaya mata ketiga mereka.

“Arwah sememangnya sudah memberi nama untuk bayi kami ini iaitu Mohamad Asyraf (lelaki) dan Ayra Hafni (perempuan). Dia juga pernah meminta saya supaya meneruskan perniagaan kedai runcit dan membesarkan semua anak kami.

“Selain itu, dia yang memangku jawatan Ketua Pemuda selama hampir 15 tahun sejak kebelakangan ini dilihat begitu gembira kerana memperoleh projek pembinaan rumah dan turut membeli motosikal baru,” katanya.

Aieda Sdzuliana

Aieda berkata, dia reda dengan ketentuan Ilahi dan jenazah suaminya yang merupakan anak bongsu daripada empat beradik itu dikebumikan di Kampung Pinang.

Sementara itu, rakan mangsa, Rezam Jalil, 37, pula berkata, konvoi itu disertai seramai 15 penunggang motosikal dan mangsa dipercayai berada paling depan.

“Saya ketika itu berada paling belakang dan terkejut apabila mendapati mangsa sudah terjatuh daripada motosikalnya dipercayai akibat bergesel dengan kenderaan lain yang dilihat tiada di tempat kejadian.

“Mangsa yang baru menyertai konvoi tidak menunjukkan perubahan pelik namun dia pernah menyatakan hasrat untuk menubuhkan NGO bermotosikal di Tangga Batu,” katanya.

Sementara itu, Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik negeri, Superintendan Ahmad Adnan Basri ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan berkata siasatan lanjut sedang dijalankan pihaknya.


Sinar Harian

No comments:

Post a Comment