James Wan, Anak kelahiran Malaysia akan mengarah filem Fast & Furious 7

James Wan

Seawal Februari 2010, pelakon dan juga penerbit Vin Diesel telah mengumumkan bahawa perancangan untuk filem keenam dalam francais 'Fast and the Furious' telah dimulakan. Tetapi penggambaran hanya bermula pada July 2012 di London, England.

Selepas lima sekuel, 'Fast & Furious 6' adalah filem pertama daripada siri yang sudah berlanjutan selama 12 tahun itu untuk beralih dari tema perlumbaan kereta underground yang dilihat telah mengehadkan jumlah penonton. Dengan 'Fast Five' sebagai filem peralihan, ia diolah konsepnya menjadi sebuah 'heist film' dengan aksi kejar-mengejar kereta seperti filem-filem 'The Italian Job' (1969) dan 'The French Connection' (1971).

Pertaruhan itu membuahkan hasil yang lumayan apabila 'Fast Five' mendapat sambutan yang memberangsangkan baik dari pengkritik mahupun penonton, sekaligus melihatnya mencatat kutipan panggung sebanyak USD626 juta!

Pada awalnya, terdapat laporan mengatakan pihak produksi akan menjalani penggambaran untuk filem keenam dan ketujuh 'Fast & The Furious' pada masa yang sama. Idea di sebaliknya ialah untuk satu cerita di lanjutkan kepada dua filem. Malah Diesel mengesahkan perkara ini pada Disember 2011.


"Kita mesti mengakhiri cerita ini dengan baik. Kita mesti menyelesaikan setiap perhubungan di antara watak-watak ini. Tetapi bila kita mula menulis, ia menjangkau 110 muka surat. Pihak studio pula berkata, 'Kamu tidak boleh memuatkan semua itu di dalam satu filem!'."


Bagaimanapun, disebabkan masalah cuaca di lokasi-lokasi penggambaraan, produksi untuk filem ketujuh hanya akan bermula selepas berakhirnya 'Fast & Furious 6'. Tetapi bukan lagi di bawah arahan Justin Lin yang mula terlibat dalam francais ini sejak 'The Fast and the Furious: Tokyo Drift' (2006). Tugas tersebut diserahkan kepada James Wan, anak kelahiran Kuching, Sarawak yang terkenal dengan filem seram 'Saw'.

Kisah 'Fast & Furious 6' bermula selepas peristiwa 'Fast Five'. Penjenayah profesional Dominic Toretto dan krewnya kini kaya-raya tetapi rekod jenayah mereka menjadi penghalang untuk pulang ke negara kelahiran sendiri.

Sehinggalah ditawarkan peluang oleh agen US Diplomatic Security Service Luke Hobbs yang berjanji akan membersihkan rekod mereka sebagai balasan untuk menumpaskan sebuah kumpulan pemandu upahan yang diketuai Owen Shaw. Shaw merupakan seorang bekas pegawai 'special forces' British. Orang kanannya adalah Letty Ortiz, kekasih Dominic yang diingatkan telah meninggal dunia.

'Fast & Furious 6' dibintangi oleh Vin Diesel, Paul Walker, Dwayne Johnson, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Michelle Rodriguez, Sung Kang, Chris Bridges, Luke Evans, Gina Carano dan John Ortiz. Ia bakal menemui penonton bermula 24 Mei ini.

MyMetro

2 comments:

  1. kak ati baru tahu tentang pengarah ni
    hebatlah kalau anak malaysia ye :)

    ReplyDelete
  2. kak ati baru tahu tentang pengarah ni
    hebatlah kalau anak malaysia ye :)

    ReplyDelete