Glasier Antartik dan bongkah ais semakin cair


CANBERRA: Pencairan ais pada musim panas di sebahagian kawasan Antartika dilaporkan pada tahap paling pantas dalam tempoh 1,000 tahun, lapor penyelidik Australia dan Britain, semalam.

Mereka berkata, kesan pemanasan global adalah antara faktor glasier Antartik dan bongkah ais semakin cepat cair.

Penyelidik Universiti Kebangsaan Australia dan Tinjauan Antartik Britain menemui data menunjukkan pencairan ais adalah 10 kali lebih pantas selama 50 tahun lalu dibandingkan keadaan 600 tahun lalu.


“Ia adalah bukti bahawa iklim dan persekitaran di sebahagian Antartika sudah berubah,” kata ketua penyelidik, Nerilie Abram.

Abram dan pasukannya mengorek ke dalam ais sedalam 364 meter di Pulau James Ross di penghujung utara Semenanjung Antartik untuk mengukur suhu dan membandingkannya dengan tahap pencairan ais musim panas di situ.

Mereka mendapati, ketika suhu meningkat 1.6 darjah Celsius sejak 600 tahun lalu, kadar pencairan ais lebih tinggi sejak 50 tahun lalu.

Ini menunjukkan pencairan ais boleh meningkat secara dramatik dalam keadaan iklim sekiranya suhu juga meningkat.

Robert Mulvaney dari British Antarctic Survey berkata kecairan ais yang kuat adalah disebabkan kehilangan ais glasier lebih cepat dan beberapa runtuhan dramatik dari ais Antartik sejak 50 tahun lalu. REUTERS


1 comment: