Dua pencuri paling bodoh ditahan


LONDON 23 April - Dua orang rakan dari London Selatan digelar pencuri paling bodoh kerana berjaya mencuri lebih 35 buah kereta bernilai 500,000 pound (RM2.33 juta), namun meninggalkan bukti perbuatan jenayah mereka itu dalam telefon bimbit mereka.

Sam Holmes, 22, dan David Leadbeater, 23, dari Eltham, selatan London dilaporkan mencuri kereta-kereta tersebut termasuk jenis BMW dan Audi di Kent dan Surrey dalam tempoh 40 hari.

Walaupun menukar nombor plat kenderaan terbabit untuk mengelak dikesan, kedua-dua pencuri itu mengambil gambar kereta-kereta berkenaan menggunakan telefon bimbit mereka.

Holmes dan Leadbeater turut mengambil gambar duduk dalam sebuah daripada kereta tersebut.

Polis berkata, kedua-dua lelaki tersebut mungkin menganggap diri mereka pencuri hebat, namun mereka meninggalkan banyak bukti.

''Leadbeater ditahan oleh polis ketika memandu sebuah kereta Mini Cooper yang dicuri di Southend, Essex pada Julai lalu.

''Selepas polis memeriksa telefon bimbitnya, mereka menemui sejumlah gambar dia dengan kereta-kereta yang dicuri,'' katanya.

Polis berkata, Holmes ditahan selepas polis menemui gambarnya dalam sebuah kereta Mini Cooper yang dicuri, di telefon bimbitnya.

''Kebanyakan kereta yang mereka curi berjaya ditemui semula selepas penangkapan mereka,'' katanya. - AGENSI


2 comments: