Sekolah untuk belajar main Lego akan dibuka di Denmark


Lego bukan hanya sekadar mainan bagi kanak-kanak namun juga disukai orang dewasa. Kerana popularitinya yang tinggi sehingga di Denmark dibuka sekolah khusus mempelajari lego. Mengikut perancangan sekolah unik itu akan dibuka di bandar Billund pada akhir tahun ini.

The International School of Billund akan menyediakan program akademik berkualiti untuk pelajar berusia 3 tahun. Sistem pendidikan di sekolah ini tidak seperti bermain di waktu luang namun lebih berstruktur. Kjeld Kirk Kristiansen berkata sistemnya akan menggabungkan kurikulum dari kerajaan dan International Baccalaureate.

"Meluangkan masa untuk kreativiti, bermain dan bersosial adalah inti dari falsafah Lego. Kami akan bereksperimen dengan ini dan idea lain dalam proses belajar," ucap seorang guru, Richard Matthews. "Namun kami juga mempunyai tanggungjawab, pendidikan yang utama dan melaksanakan kaedah lama dirasa yang terbaik."

Sekolah unik ini disokong oleh pemilik Lego Denmark yang bercita-cita menjadikan Billund sebagai "ibu kota kanak-kanak". Ditubuhkan sejak 1986, kegiatan yayasan Lego berdasarkan pada keyakinan bahawa semua anak seharusnya mempunyai akses bermain dan belajar.


No comments:

Post a Comment