20 peserta Miss Korea miliki wajah sama


Korea Selatan dikenali sebagai negara yang mempunyai perniagaan pembedahan plastik terkenal dan sudah menjadi hal lazim bagi warganya. Tampaknya pembedahan plastik juga sudah merebak hingga ke acara pemilihan ratu cantik.

Kini di internet sedang dihebohkan oleh foto 20 peserta miss Korea 2013 yang berwajah seumpama diklon. Seorang user di laman Reddit bernama ShenTheWise yang memuat naik foto itu. "Pembedahan plastik Korea akhirnya memusat pada wajah yang sama," tulisnya dalam caption foto.

Para netizen yang melihat merasa setuju 20 gadis cantik tersebut mempunyai wajah sangat mirip. Bagaimana tidak? Mereka mempunyai bentuk mata, hidung dan senyum yang sama. Tidak hairan mereka berdebat hingga mencapai 3 ribu komen untuk membincangkan apakah para peserta tersebut berwajah sama kerana pembedahan plastik.

"Inilah yang disebut dengan wajah plastik orang Korea," komen seorang netter. "Di beberapa wilayah di Seoul kamu akan berfikir semua orang bersaudara kerana mereka jadi mirip akibat operasi plastik."

"Aku tinggal di Korea dan banyak orang-orang tua mengeluhkan betapa para gadis muda tidak kelihatan serupa orang Korea lagi kerana pembedahan plastik," tambah user bernama Forevertraveling. "Oleh sebab itu setiap kali aku bertemu gadis aku fikir dia sudah melakukan pembedahan."

Bukan hanya tahun ini, Miss Korea 2012 Yu-Mi Kim juga sempat menjadi kontroversi apabila gambar wajahnya ketika masih sekolah beredar di internet. Ketika itu wajahnya tampak sangat berbeza dengan penampilannya sekarang. Akibatnya kemenangannya dianggap tidak adil kerana dia telah menjalani pembedahan plastik. - wk

2 comments:

  1. Memang pon...parents mereka pon menggalakkan anak Membuat PE beds an plastic

    ReplyDelete
  2. haah..memang cantik.. ;)
    tapi kalau ditarikbalik sbb kantoi mcm 2012 tu, malu juga.. ;p

    ReplyDelete