Tasik Hillier di Australia yang berwarna pink


Sebuah tasik di Australia menjadi perhatian kerana warna airnya yang merah jambu. Tasik yang bernama Hillier itu ditemui oleh Matthew Flinders, seorang navigator dari Britain, pada 1802.

Ketika itu dia mendaki puncak tertinggi di Middle Island untuk melakukan kajian tetapi telah terjumpa ada tasik berwarna pink.

Walaupun diketahui kewujudannya namun tasik Hillier tidak dikunjungi manusia dalam masa yang lama.Tasik itu hanya diterokai manusia baru beberapa tahun kebelakangan ini yang mengkaji kandungan garam dalam airnya.

Bukan hanya cantik dipandang, tasik tersebut juga menyimpan misteri yang belum dapat dipecahkan oleh saintis. Hingga kini belum dapat dipastikan penyebab warna air menjadi pink.


Beberapa teori menyebut warna itu dihasilkan oleh organisma yang hidup di dasar tasik. Spekulasi lain adalah mungkin disebabkan adanya bakteria halofilik merah di kerak garam. namun semua itu belum diputuskan sebagai penyebabnya. Warna pink itu bukan ilusi dan tetap pink ketika dimasukkan ke dalam sebuah bekas.

Tasik tersebut panjangnya 4 km dan lebar 2 km, terletak di wilayah Goldfields-Esperance di Australia bahagian barat. Ketika ini di bahagian perairan cetek sudah dinyatakan selamat untuk berenang namun sebahagian besar pelancong masih enggan melakukan di dalam air yang warnanya seperti milk shake strawberry itu. - wk


1 comment: