Seorang pelanggan restoran di Singapura terkejut harga seekor ketam 600 Dollar


Seorang pengunjung perempuan restoran di Singapura terkejut ketika dihulurkan bil berjumlah 600 dollar Singapura untuk seekor ketam.

Asiaone melaporkan, perempuan itu mengalami "serangan jantung" ketika melihat angka 600 dollar tertera di bil yang akan dibayarnya. Ia makan makan malam dengan enam orang temannya di sebuah restoran makanan laut di Vivocity, salah satu mall terbesar di Singapura.

Selesai melihat menu, perempuan itu memutuskan untuk menempah Ketam Raja Alaska dan kemudian menanyakan harganya. Dia diberitahu, harganya 24 dolar Singapura per 100 gram. Ia mungkin mengira bahawa ketam itu tidak terlalu besar, maka dia memutuskan untuk menempah hidangan 3 kg.

Kekecohan berlaku ketika ingin membayar bil. Salah seorang teman perempuan itu, Winston, menjelaskan bahawa pelayan restoran seharusnya menimbang terlebih dahulu ketam itu dan memberitahu pengunjung berapa harganya. "Kawan saya terlalu sibuk berbual sehingga dia mungkin berfikir seekor ketam tidak akan berharga terlalu mahal."

Pihak restoran menjelaskan, pelayan tersebut, Leong Mooi, telah menegaskan bahawa dia sudah memberitahu dengan sangat jelas harga dan menilai seharusnya si pelanggan dapat menghitungnya sendiri. Harga yang diberikan berdasarkan pada harga harian di pasaran.

"Saya sudah bekerja selama 35 tahun dan mengerti benar tingkah laku para pengunjung, pada dasarnya beliau sangat terburu-buru dan dia hanya mengiyakan ketika saya menanyakan apakah dia bersedia membayar untuk seekor ketam 3 kg dengan harga 200 dolar / kg. Bahkan saya mengulangi kembali pesanannya kepada semua yang ada di meja "jelas Leong.

Pakar kuliner menilai, harga itu sebenarnya masuk akal kerana Ketam Raja Alaska merupakan ketam dengan rasa terlazat di dunia dan sangat wajar saja jika harganya relatif mencekik darah. - kompas

3 comments: