Apa kata pakar sosial tentang sindrom Gwiyomi


Perlu lebih bijak ikut trend

Kuala Lumpur: Pengaruh hebat beberapa laman sosial terkenal menyebabkan budaya luar diminati, terutama dari Korea Selatan, seperti lagu dan klip video Gwiyomi menjadi fenomena dalam kalangan generasi muda.

Pakar Sosial Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Mohammad Shatar Sabran berkata, medium itu begitu berpengaruh dalam memanipulasi psikologi golongan sasaran supaya mudah tertarik dengan apa juga dipaparkan.


“Sebenarnya ia cuma rutin tarian biasa, tapi pencetus mahupun penggalak kepada fenomena Gwiyomi platform digunakan seperti YouTube mahupun media sosial tertentu yang diprogram untuk mempopularkan individu, lagu mahupun rutin tarian supaya berjaya meraih perhatian anak muda.

“Ini terutama apabila ada komen memuji ‘wow’, ‘menarik’, ‘terbaik’ dan ‘ya’ untuk setiap paparan menunjukkan aktiviti berkenaan menarik lalu menjadi ikutan mereka.


“Dalam teori sosial sendiri menerangkan apa saja berlaku menjadi hebat serta gempak sebaik majoriti masyarakatnya bersetuju. Situasi ini sama, penerimaan Gwyomi menjadi luar biasa disebabkan dimonopoli golongan muda,” katanya.


Shatar berkata, biarpun tidak menjadi kesalahan orang muda mengikuti trend Korea Selatan itu, mereka perlu lebih selektif dan bijak menyesuaikan budaya baru itu mengikut budaya setempat.

“Apa yang datang dari luar tidak semestinya negatif dan apa sedia ada pada budaya kita tidak semestinya ketinggalan.


“Itu pentingnya kita menyedari kepentingan transformasi sosial yang ditekankan kerajaan supaya ketaksuban budaya luar tidak menjejaskan apa yang bagus sedia ada,” katanya. - MyMetro

1 comment: