Wanita bonceng motosikal mengangkang ditegur


Banda Aceh: Seramai 35 wanita di bandar Lhokseumawe, Aceh, diberi amaran oleh polis Syariah selepas membonceng motosikal secara mengangkang selain tidak menggunakan pakaian mengikut kehendak agama.

Duduk mengangkang

Anggota polis itu melakukan operasi di beberapa jalan bagi melihat sejauh mana penduduk khususnya wanita akur kepada undang-undang menegah mereka duduk mengangkang di belakang penunggang.

“Tujuan operasi pada hari ini ialah menguatkuasa dan memaklumkan kepada penduduk peraturan itu yang diumumlan oleh datuk bandar,” kata Irsyadi, pemangku ketua polis Syriah Lhokseumawe kepada Atjehpost.com.

“Kami juga memberi amaran kepada mereka yang tidak berpakaian sewajarnya mengikut kehendak agama. Kami harap mereka akan lebih sedar mengenainya menerusi operasi hari ini,” katanya.

Meskipun tidak ditahan, wanita terbabit diberi amaran tidak lagi membonceng dengan mengangkat selain mengelak memakai pakaian ketat.

“Ramai penduduk masih membonceng dengan cara biasa, mungkin mereka tidak faham peraturan, sebab itu kami beritahu mereka,” jelas Irsyadi.

Datuk Bandar Lhokseumawe, Suadi Yahya menjelaskan, undang-undang tertentu diperlukan bagi mengelakkan wanita memakai seluar di tempat umum.

“Kami mahu selamatkan wanita daripada perkara yang menyebabkan mereka dilihat melanggar Syariah,” katanya lagi. - BH



No comments:

Post a Comment