Rihanna dan Miley Cyrus sambut perayaan Hari Ganja

Bagi sebahagian orang di Amerika, 20 April adalah hari yang biasa. Tapi tidak untuk orang-orang yang menggemari ganja.

Beberapa selebriti secara terang-terangan merayakan hari tersebut. Diantaranya adalah Rihanna, Miley Cyrus, Snoop Dogg dan Rita Ora tampak merayakan hari dimana ganja sangat digemari.

Rihanna memposting foto melalui akaun Instagram dan Twitternya yang memaparkan dia sedang menikmati ganja.

 "# 420 adalah sebuah perayaan! Terima kasih untuk semuanya serta keluargaku dari Lauderdale dan Miami yang telah datang," posting Rihanna dalam akaun Twitter peribadinya, @ Rihanna.

Snoop dan Rita juga memposting perayaan tersebut melalui akaun Instagram dan Twitter. Begitu juga Miley yang memuat ucapan selamat, "Merry 4/20", melalui akaun @ MileyCyrus.

Perayaan Hari Ganja ini bermula tahun 1971. Ketika itu, sekumpulan remaja di California menjadikan pukul 4:20 pm sebagai waktu pertemuan mereka untuk mencari pohon ganja yang telah di potong di halaman sekolah mereka.

Kini, "420, 4:20, 4/20" merupakan semacam kod dan istilah bagi sebahagian penduduk untuk menyebut ganja atau kegiatan mengambil ganja.

Di Amerika, hanya di Washington DC saja yang menghalalkan ganja. Itu pun dikuatkuasakan peraturan pemilikan dengan batasan maksimum 1 ons ganja. Di California dan 13 negeri lain serta daerah Columbia hanya membenarkan penggunaan ganja sebagai rawatan. - wk


2 comments: