5 berita hoax bikin heboh sebelum tahun 2000

 1. Raksasa Cardiff (1869)

Sebuah foto yang menunjukkan ada beberapa orang mengelilingi sosok seseorang yang mempunyai saiz tubuh lebih besar dari saiz tubuh manusia pada umumnya.

Sosok tersebut merupakan hasil dari penggalian beberapa pekerja pada tarikh 16 Oktober 1869 di Cardiff, New York. Tentu saja banyak yang percaya bahawa ada raksasa yang benar-benar hidup di zaman dahulu kala.

Ternyata, setelah ditelusuri kebenarannya, sosok yang disebut dengan raksasa Cardiff tersebut merupakan hasil karya dari seseorang atheis bernama George Hull.

Hull membuat sosok raksasa tersebut kerana sebelum ini pernah berdebat keras dengan seorang wakil gereja. Hull berpendapat bahawa pada zaman dahulu, bumi juga dihuni oleh banyak raksasa.

Untuk lebih menjadikan berita hoaxnya dipercayai banyak orang, Hull menyewa sejumlah pekerja untuk menggali sebuah tempat yang di dalamnya telah 'diisi' oleh raksasa buatan tersebut.

 2. Raksasa Loch Ness (1934)

Tasik Loch di Scotland merupakan salah satu tempat pelancongan yang sangat digemari oleh para pelancong, kerana selain tempatnya yang indah, di tempat tersebut juga beredar khabar angin bahawa di dalamnya ada seekor haiwan raksasa yang dikenal dengan nama Nessie atau juga Loch Ness.

Walaupun khabar angin mengenai kewujudan Nessie di tasik tersebut ditambah lagi dengan sebuah foto hitam putih yang menunjukkan haiwan itu sedang menjulurkan kepalanya ke luar permukaan tasik pada tahun 1934.

Awalnya, banyak orang yang percaya bahawa foto tersebut adalah asli, namun pada tahun 1990, Discovery Channel telah melakukan analisis dan menyatakan bahawa foto tersebut hanyalah rekaan.

Si jurugambar atau pemilik foto tersebut, Robert Kennert Wilson, berdalih mengatakan dia hanya beritahu bahawa ada sesuatu di dalam air dan dia tidak mengatakan bahawa ada Loch Ness menampakkan diri.

 3. Kerangka Putri Duyung (1842)

 Legenda mengenai Putri Duyung sampai sekarang juga belum dapat dibuktikan oleh penyelidik dan masih dianggap sebagai cerita rakyat atau mitos atau juga legenda saja.

Namun, pada tahun 1842, sebuah pameran yang diadakan oleh PT Barnum memaparkan sebuah sosok yang didakwa sebagai kerangka dari Putri Duyung. Banyak yang percaya dan mempercayai bahawa Feejee Mermaid atau Fiji Mermaid memang benar-benar ada.

Namun, apa yang telah dipercayai oleh banyak orang tersebut ternyata hanyalah sebuah rekaan yang dibuat dari kertas, badan orangutan, kepala monyet dan bahagian bawah ikan.

Rangka duyung ini direka hanyalah untuk mengejar populariti dan agar dapat dijual dengan harga tinggi.

 4. Manusia pertama di bumi (1912)

Di tahun 1912, ada satu penemuan tengkorak manusia yang ditemukan di daerah bernama Piltdown, United Kingdom. Kerana itulah, tengkorak tersebut dinamakan Piltdown Man.

Banyak pameran dilakukan dengan menampilkan Piltdown Man ini sampai tahun 1953. Namun ternyata, tidak semua arkeologi dan para pakar percaya bahawa tengkorak itu adalah otentik.

Setelah dilakukan penelitian akhirnya ditemukan jawapan bahawa tengkorak tersebut merupakan gabungan antara manusia (bahagian atas) dan orangutan (rahang bagian bawah) yang sengaja disambung.

5. Mayat alien (1995)

 Pada tahun 1995, seseorang bernama Ray Santilli mendakwa bahwa dia mempunyai video super-rahsia yang didapati atau dirakamnya dari kawasan tentera.

Di dalam video tersebut memperlihatkan ada sebuah autopsi terhadap satu jasad alien yang didapatkan dari kecelakaan sebuah pesawat luar angkasa dan dikenal dengan nama Roswell UFO (1947).

Uniknya, setelah mendakwa  bahawa video tersebut autentik, tapi dua hari setelahnya Santilli mengatakan bahwa video itu hanyalah sebuah rekayasa dan alien yang ditampilkan adalah buatan.

Sumber: merdeka.com

No comments:

Post a Comment