Katak senyum dalam mulut ikan yang dipancing


Australia - Seorang pemancing terkejut dengan ikan hasil tangkapannya. Sebabnya, di dalam mulut ikan itu terdapat seekor katak yang sedang senyum!

 Angus James memancing ikan di sebuah sungai dekat Kota Townsville, Queensland, Australia. Tidak berapa lama dia berjaya menangkap seekor ikan yang cukup besar.

Ketika hendak mencabut mata kail di mulut ikan Angus sangat terkejut. Di tenggorok ikan itu terdapat seekor katak berwarna hijau. Katak itu terlihat seperti tersenyum di dalam mulut ikan. Angus pun segera mengambil gambar katak di dalam mulut ikan itu.

 Angus dan ikan yang berisi katak

“Saya terkejut. Mulanya saya fikir benda itu adalah rumput hijau, kemudian benda itu berkedip,” cerita Angus pada laman New Limited, Isnin (5/5).

Menurut Angus lagi, tidak lama setelah mengambil gambar, katak itu melompat ke arah kepalanya, lalu lari. Ternyata, katak itu adalah katak hijau yang biasa terdapat di Australia dan New Guinea.

Usai memancing, Angus mengirimkan foto itu ke majalah Reptiles. Foto katak di dalam mulut ikan di-posting ke Facebook oleh majalah tersebut. Hasilnya, sekitar 40,000 orang meng-klik Likes dan 2,000 orang lainnya menulis kometar tentang foto itu.

1 comment: