Lelaki kemalangan motor masih hidup walau jantungnya berputar 90 darjah

Rontgen jantung yang berpindah (Foto: Daily Mail)

NEW YORK - Seorang penunggang motosikal sangat terkejut apabila doktor mengatakan jantungnya berpindah tempat . Hal itu terjadi setelah dirinya mengalami kemalangan motosikal .

Lelaki asal Itali yang tidak ingin disebut namanya ini dilarikan ke unit kecemasan sebuah hospital selepas kemalangan tragis menimpanya .

Para doktor cuba untuk mendengar bunyi jantungnya . Namun , doktor mendapati kejanggalan pada jantungnya .

Selepas melakukan CT Scan , doktor mendapati jantung lelaki 48 tahun ini telah berpindah tempat 90 darjah ke sebalah kanan . Mereka juga mencatat aorta dan arteri pulmonari juga telah berpindah ke kanan .

Seperti diberitakan Daily Mail , Jumaat ( 9/5/2014 ) , selain jantungnya berpindah posisi , lelaki malang ini juga mengalami banyak patah tulang rusuk , lebam pada kedua paru - parunya , dan limpanya pecah . Ajaibnya , lelaki ini masih tetap sedarkan diri .

Ketua jabatan pembedahan kardiotoraks di Hospital Lenox Hill , Dr Gregory Fontana mengatakan bahawa jantung lelaki malang ini berpindah dalam beberapa minit selepas kemalangan tersebut .

" Hal ini sangat tidak biasa dan bahkan sangat mengejutkan . Pesakit dengan kecederaan fatal ini masih sedarkan diri , " ujar Fontana .

Saat ini lelaki itu menjalani rawatan intensif . Doktor yang merawatnya mengatakan bahawa kedudukan jantungnya kembali normal setelah udara yang masuk ke dalam dadanya dibuang. .

Mujur jantung lelaki ini tidak mengalami kerosakan kekal dan injap jantung kembali berfungsi normal .

Sumber: okezone.com

No comments:

Post a Comment