Rangka abad ke 16 diduga vampire ditemui di Poland

 
Selama berabad - abad masyarakat zaman pertengahan hidup dalam ketakutan akan vampire . Satu tanda yang menceritakan langkah - langkah pencegahan diambil untuk melawan makhluk mitos itu telah ditemui di kubur di sebelah barat laut Poland .

Rangka diduga vampire ini dijumpai di Kota Kamien Pomorski dan mempunyai semua tanda - tanda dari pengebumian vampire , seperti yang dilaporkan oleh akhbar the Daily Mail , Selasa ( 13 / 5 ) .

Rangka di dalamnya dipercayai berasal dari abad ke - 16 , walaupun tidak ada tanda - tanda peribadi hingga membuatnya sukar untuk ditentukan . Kubur itu ditemui semasa penggalian di tanah perkuburan berhampiran gereja bandar .

Ciri - ciri di dalamnya mengingatkan pengebumian sama terhadap vampire yang telah ditemui di masa lalu . Tanda yang paling jelas bahawa ini menjadi pengebumian vampire adalah pancang yang menembusi kakinya .

Banyak rangka diduga vampire dijumpai dipaku atau tancapkan ke tanah untuk mencegah mereka bangkit dari kubur .

" Pada awalnya kami fikir ia telah mengalami luka di kakinya , " kata ketua penggalian , Slawomir Gorka , kepada Kamienskie . " Tapi setelah menyelesaikan , kita menyedari ada lubang di tubuh kemungkinan besar dihasil dari satu tusukan . "

Juga didapati ada sebiji batu di letak di mulutnya  yang kemungkinan digunakan untuk mengelak kebangkitan vampire.

Penemuan kubur vampire seperti ini bukanlah perkara baru dengan beberapa di antaranya ditemui di Poland selama beberapa tahun terakhir .

Dianggarkan bahawa pengebumian semacam ini adalah perkara biasa di daerah Kamien Pomorski sejak abad ke - 13 sehingga abad ke - 17 .

Menurut beberapa pihak , orang yang dianggap buruk selama hidupnya mungkin akan berubah menjadi vampire selepas kematian kecuali ditikam di bahagian dadanya dengan besi atau sebatang kayu sebelum dikebumikan .

Para vampire terkadang datang dari kaum intelektual , bangsawan dan paderi .

Selepas kematian mereka  atau bahkan sebelumnya , penduduk tempatan akan mengambil langkah - langkah untuk memastikan vampire tidak mengganggu masyarakat dengan menikam kayu di bahagian tubuh atau mencabut semua gigi dari mulut mereka .

Sumber: merdeka.com

No comments:

Post a Comment