Kabin pesawat Etihad umpama hotel

 TEMPAT tidur kelas perniagaan yang bakal terdapat di dalam pesawat Airbus A380 dipamerkan kepada media di pusat inovasi syarikat Etihad Airways di Abu Dhabi pada 4 Mei lalu.

ABU DHABI, Emiriyah Arab Bersatu - Syarikat penerbangan Etihad Airways merancang mengubah kabin penumpang dua buah pesawat miliknya menjadi seperti sebuah hotel bertaraf lima bintang.

Antara kemudahan yang akan disediakan termasuklah bilik suite peribadi yang mempunyai ruang istirehat, bilik air, bilik mandi, bilik tidur dan juga seorang pembantu penumpang serta cef.

Ruangan eksklusif tersebut diletakkan di dalam pesawat jenis Airbus A380 dan Boeing B787 Dreamliner milik syarikat itu.

Bagaimanapun, penumpang yang mahu perjalanan istimewa itu perlu membayar sekitar £12,500 (RM40,675) untuk satu penerbangan sehala yang tidak dinyatakan destinasi pesawat tersebut.

Hiasan dalaman di ruangan tersebut direka khas dengan fabrik bermutu yang dibekalkan pembuat hiasan dalaman kereta Ferrari iaitu Poltrona Frau.

Ruangan tersebut turut mempunyai sebuah ruangan senaman dan almari pakaian untuk kemudahan penumpang.


Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Etihad Airways, James Hogan berkata, perkhidmatan terbaharu syarikat itu bakal menaikkan taraf perkhidmatan penerbangan dan mengubah jangkaan keselesaan serta kemewahan.

"Kami akan menyediakan ruangan kabin penerbangan paling maju dalam industri penerbangan," katanya.

Pihak syarikat itu juga akan menyediakan ruang untuk penumpang Islam bersolat dengan dilengkapi arah kiblat semasa pesawat sedang terbang. - Agensi

Sumber: Kosmo!

2 comments: