Wanita AS muat naik video pengguguran kandungannya ke YouTube

Foto: YouTube/Daily Mail

NEW JERSEY - Seorang wanita AS mencetuskan kontroversi selepas merakam proses pengguguran yang dilakukannya dan kemudian memuat naiknya ke laman YouTube .

Dalam video berdurasi sekitar tiga minit itu , Emily Letts ( 25 ) kelihatan menjelaskan mengapa dia ingin menggugurkan kandungannya kerana dia belum bersedia untuk mempunyai seorang anak .

Perempuan yang bekerja sebagai seorang kaunselor pengguguran itu kemudian merakam seluruh proses pengguguran itu .

Video itu , yang sudah ditonton 73,000 orang , mencetuskan pro dan kontra antara para aktivis anti - pengguguran dan mereka yang menyokong keputusan Emily Letts itu .

" Saya merasa sangat selesa dengan keputusan ini dan mendapat sokongan dari banyak orang . Saya hanya ingin berkongsi kisah saya , " kata Emily dalam video itu sebelum proses pengguguran berlangsung .

Selanjutnya , adegan berganti dan memaparkan Emily sedang menjalani seluruh prosedur pengguguran . Wajahnya boleh dilihat dengan jelas dalam video itu dan beberapa kali perempuan itu kelihatan menarik nafas dalam - dalam .

Selama proses pengguguran itu , Emily dalam keadaan sedar dan hanya mendapatkan pembiusan setempat . Lalu video itu memaparkan Emily , yang bekerja Cherry Hill Women 's Center di New Jersey , enam minggu selepas pengguguran itu .

" Saya tidak merasa menjadi orang jahat ( kerana melakukan pengguguran ) . Saya juga tak merasa sedih , " kata Emily .

" Saya merasa gembira sebab terbukti boleh mengandung . Saya boleh memberikan kehidupan . Saya yakin apa yang saya lakukan benar kerana hal ini benar untuk saya dan bukan untuk orang lain , " Emily menegaskan .


Sumber: kompas.com

1 comment: