Ulama Arab Saudi keluar fatwa haram langgar lampu isyarat merah

 
RIYADH - Seorang ulama senior Arab Saudi Abdulaziz al - Shaikh menerbitkan sebuah fatwa berkaitan peraturan berlalu lintas . Dalam fatwanya , Abdulaziz berkata , melanggar lampu lalu isyarat ketika masih berwarna merah adalah perbuatan dosa dan diharamkan .

Dia berkata , melanggar peraturan lalu lintas itu boleh dikategorikan dosa besar , dan dia mengutip sebuah ayat dari Al Quran .

" Jika kamu membunuh seseorang sama dengan membunuh seluruh umat manusia , dan jika kamu menyelamatkan seorang manusia maka itu sama dengan menyelamatkan seluruh umat manusia , " kata Abdulaziz .

Arab Saudi mempunyai angka kemalangan lalu lintas tertinggi di dunia dengan rata - rata 17 orang maut sehari akibat kemalangan lalu lintas .

Menurut data Kementerian Kesihatan Arab Saudi , pada 2012 berlaku 598,300 kemalangan lalu lintas . Angka itu sama dengan 1,614 kemalangan sehari atau 67 kemalangan setiap jam .

Memandu melulu dan mengabaikan tanda lalu lintas merupakan penyebab utama kemalangan di Arab Saudi .

Untuk mengurangkan angka kemalangan, Kerajaan Arab Saudi merancang memasang kamera CCTV di seluruh wilayah negeri itu pada 2018 .

Sumber: kompas.com

No comments:

Post a Comment