Mengejutkan, 200 lukisan kuno tersembunyi ditemui pada dinding angkor Wat

Salah satu lukisan yang ditemukan pada dinding Angkor Wat. Lukisan ini diduga dibuat pada tahun 1500an

Penyelidik menemui 200 lukisan yang tersembunyi di dinding Angkor Wat , kuil Buddha di Kemboja . Salah satu lukisan yang dijumpai ialah lukisan Hanoman .

Penemuan itu mengejutkan kerana dinding tempat lukisan yang diungkap keberadaannya sebenarnya dilalui ribuan orang setiap harinya .

Lukisan - lukisan yang dijumpai tidak dapat dilihat dengan mata kasar, ia diungkap dengan bantuan teknik pemprosesan imej secara digital .

Noel Hidalgo Tan , penyelidik dari Australia National University di Canberra , adalah orang yang mendedahkan kewujudan lukisan tersembunyi itu .

Ia pertama kali menyedari adanya tanda lukisan , berupa pigmen merah , saat melakukan ekskavasi di Angkor Wat pada tahun 2010 lalu .

Pada waktu tengah hari tengah hari ketika melakukan penyelidikan , dia terus mengikuti arah pigmen merah pada dinding kuil dan mengambil gambar beberapa dinding sebelah di mana pigmen tanda lukisan berada.

Foto - foto hasil rakaman kemudian diproses dengan teknik bernama decorrelation strecth analysis .

Teknik itu mampu mengungkap perbezaan warna yang sangat samar dan juga dipakai NASA untuk memproses imej Marikh mereka .

Diberitakan LiveScience , Rabu ( 28/5/2014 ) , dengan teknik tersebut , Tan berjaya mengungkap adanya pelbagai lukisan di dinding kuil tersebut.

Selain lukisan Hanoman , ada juga lukisan instrumen muzik tradisional Khmer , pinpeat , serta lukisan para dewa , kapal , dan gajah .

" Beberapa lukisan yang paling terperinci , yang terletak di bahagian atas kuil , dilewati ribuan orang tiap harinya , tapi yang paling terperinci itu tak dapat dilhat dengan mata , " kata Tan .

Tan mendedahkan , banyak lukisan yang ditemui di Angkor Wat sebelumnya dikategorikan sebagai grafiti .

Akan tetapi , kata Tan , banyak lukisan yang ditemui kali ini sangat skematik dan sepertinya bertujuan untuk menghiasi dinding kuil .

Christian Pottier , arkeologi Grater Angkor Wat Project , mengatakan bahawa dirinya setuju lukisan itu tak boleh dikatakan sebagai grafiti semata .

Namun , dia juga mengatakan bahawa kewujudan lukisan itu tak mengejutkan .

Belum diketahui bila lukisan itu dibuat . Namun , diduga lukisan itu dibuat pada masa Raja King Ang Chan sebagai usaha untuk merestorasi kuil antara 1528 - 1566 .

Pemulihan dilakukan ketika Angkor Wat mulai berubah fungsi , mulai dari tempat pemujaan dewa Wisnu umat Hindu hingga menjadi tempat ziarah umat Buddha .

Sumber: tribunnews.com

No comments:

Post a Comment