Sumpahan Sang Kelembai

 
Sang Kelembai adalah makhluk sakti yang cukup digeruni oleh makhluk-makhluk lain. Manusia dan haiwan adalah musuhnya. Sehingga hari ini tiada siapa yang dapat menjawab pertanyaan apakah jenis makhluk Sang Kelembai itu. Apakah Sang Kelembai makhluk asing? Atau raksaksa keturunan jin? Atau makhluk hasil kacukan manusia dan jin atau makhluk dari planet lain? Atau makhluk besar yang menyerupai predator yang pernah kita saksikan di dalam filem? Tiada siapa yang dapat memberi jawapan!


Yang diketahui umum, Sang Kelembai adalah bersifat raksaksa, berkesan sumpah dan tegurannya, mempunyai kekuatan luar biasa, bengis, garang dan mudah hilang akal serta cepat mengganas. Namun wajahnya tidak pernah dilihat sesiapa. Tapi kesan sumpahan dan mitos tentangnya mempunyai bukti sahih sekitar kawasan Sungai Perak.


Mengikut masyarakat persisiran sungai itu, Sang Kelembai adalah makhluk yang berada di sepanjang Sungai Perak. Sungai itu adalah kediamannya dan telah menjadi tempat kediaman suku-sakat Kelembai sejak zaman-berzaman.


Kononnya Sang Kelembai ditugaskan menjaga kesucian Sungai Perak daripada diceroboh manusia dan haiwan. Tugas itu membuatkan Sang Kelembai taksub dengan kerjanya. Siapa sahaja yang disaksikan berada di Sungai Perak akan dihalau dan disumpahnya.


Sekalipun Sang Kelembai adalah ganas dan menakutkan namun cerita tentang makhluk itu menyeronokkan. Sebabnya keganasan daripada sang Kelembai tidak banyak melibatkan manusia. Mangsa sumpahan Sang Kelembai membabitkan haiwan.


Satu perkara yang menjadi buah mulut kalangan penduduk sekitar Sungai Perak ialah kemujaraban Sumpah Sang Kelembai pada gajah-gajah yang menceroboh sungai Perak.


Mengikut seorang penduduk Kampung Pulai, Manong, Perak, Sah Ahmad, Sang Kelembai cukup marah dengan gajah-gajah yang mengharung Sungai Perak, menurutnya gajah sememangnya banyak terdapat di hutan Pulai dan Senggang kerana makanan binatang iaitu tebu gajah banyak terdapat di situ. Ratusan ekor gajah akan menggeledah hutan belantara di dua kampung itu. Apabila kenyang maka gajah-gajah itu akan turun ke sungai untuk mencari air bagi tujuan minum dan mandi.


Pada suatu hari Sang Kelembai sedang membuat belat ikan merentangi Sungai Perak. Sedang ia asyik meletakkan ketul-ketul batu tiba-tiba turun lima ekor gajah.


Bunyi terjunan gajah ke dalam sungai menyedarkan Sang Kelembai yang sedang asyik membuat belat. Ia memerhatikan gelagat-gelagat gajah itu. Setelah gajah-gajah itu selesai minum, maka mereka membuat bising dan meronta-ronta di dalam air hingga mengganggu ikan yang ingin ditangkap oleh Sang Kelembai.


Menyaksikan gelagat gajah tersebut, Sang Kelembai hilang sabar, lalu bertempik. Lima ekor gajah yang mengganas di dalam air sekali gus menjadi batu. Batu itu masih ada di Kampung Ara Panjang.


Encik Md. Nain pula menceritakan tentang sepasang pengantin yang cuba untuk berakit melalui Sungai Perak selepas selesai adat persandingan. Khabarnya pasangan pengantin itu adalah daripada puak Orang Asli yang kaya. Mereka memakai pakaian pengantin dan dihias penuh dengan barang emas seperti gelang, subang dan cincin. Bila sahaja mahu menghulur kaki ke atas rakit, Sang Kelembai menyumpah dan dengan tiba-tiba pengantin itu bertukar menjadi batu.


Bagaimanapun batu kembar pengantin itu kehilangan barang kemas hiasannya kerana telah dicungkil oleh manusia. Dan kesan batu sumpah itu sudah menipis akibat hakisan air.


Walaupun Sang Kelembai adalah makhluk besar dan ganas, namun ia takut kepada manusia. Dia tidak akan mengapa-apakan manusia yang tidak mengganggu kawasan kediamannya dan Sungai Perak.


Kononnya pada zaman itu terdapat beberapa peneroka daripada Minangkabau, Sumatera yang datamg untuk menakluki Negari Perak menggunakan rakit. Bila rakit orang-orang Minangkabau cuba memasuki perairan sungai itu, Sang Kelembai akan mengocakkan air sekuat-kuatnya. Gelombang air yang kencang itu menyebabkan rakit tidak dapat masuk ke pedalaman Sungai Perak. Selain mengocakkan air, kata seorang penduduk Ketior, Razali awang, Sang Kelembai akan menghembus angin dengan mulutnya yang memutarkan air dan memusingkan perahu dan rakit yang cuba menjalar masuk ke Sungai Perak.


Mengikut Razali, bencana alam yang ditimbulkan oleh Sang Kelembai menakutkan manusia yang cuba memasuki Sungai Perak secara haram. Bagaimanapun, jelas beliau, Sang Kelembai tidak banyak melakukan musibah kepada penduduk tempatan. Lagipun jelas Razali, waktu itu bilangan penduduk yang mendiami pinggir sungai Perak tidaklah ramai seperti sekarang.


Mengikut En. Sah pula, Sang Kelembai adalah makhluk yang sensitif kepada makhluk lain. Kelembai mahu hidup dengan suku-sakatnya dan mudah naik angin kalau ada gangguan terhadap diri dan puak-puaknya.

Beliau ingat tentang sebuah cerita daripada orang tuanya betapa pada suatu hari ketika Sang Kelembai sedang menahan bubu tiba-tiba datang seekor gajah memberitahunya bahawa anaknya ditimpa pokok bayan besar.


Sang Kelembai menerima berita itu dengan penuh kemarahan kerana selama ini dia menyangka alam duniawi simpati dengan suku-sakatnya. Kelembai tiba-tiba menjadi garang dengan maklumat itu lalu sebuah bubu yang cuba ditahan dihumban dengan sekuat-kuatnya ke dalam belantara dan tercampak nun jauh daripada sungai hingga menjadi gunung. Gunung itu kemudiannya digelar Gunung bubu.


Mengikut En. Sah lagi ikan-ikan besar adalah makanan Sang Kelembai dan suku-sakatnya di sungai Perak. Hutan belantara adalah kediamannya. Kelembai akan berada jauh daripada perkampungan manusia. Ketika menangkap ikan, Kelembai akan mencampak ikan-ikan ke darat. Ikan yang bersisik tajam dan bersengat tajam yang boleh melukakan tangan dan jarinya akan dibuang pada pulau kecil dan bila ditegurnya ikan-ikan itu akan menjadi batu.


Beliau menunjukkan sebuah batu yang hanyir seperti ikan kerana kononnya batu itu adalah berasal dari ikan yang dibuang oleh Sang Kelembai. Beberapa ketika apabila penduduk kampung datang untuk menangkap ikan tetapi tidak berhasil, maka serpihan batu itu akan dibawa pulang. Batu itu akan dimasak dan masakan tetap rasa seperti masakan ikan.


Riwayat sang Kelembai di persisiran sungai Perak tidak kekal kerana pencerobohan manusia. Bila berlaku penghijrahan manusia ke kampung dan belantara sekitar sungai, banyak kawasan hutan diterokainya.


Sang Kelembai tidak dapat berbuat apa-apa dengan kemasukan manusia yang dianggap lebih berkuasa daripada dirinya dan suku-sakatnya.


Kelembai merasa bimbang kerana pada suatu hari ketika bersiar-siar di hutan ia melihat sebuah kawasan telah diteroka oleh manusia. Bila memerhati perut bumi sang Kelembai melihat ribuan lubang-lubang kecil di perut bumi.


Lubang-lubang ini adalah daripada tindakan peladang yang cuba untuk menanam padi dan jagung. Menggunakan buluh tajam manusia membuat lubang kecil untuk memasukkan benih bijirin itu. Sang Kelembai memikirkan begitu banyak senjata tajam yang ada pada manusia. “Tentulah semakin ramai manusia yang sudah berada di daerahnya,” fikir Kelembai.


Maka makhluk itu menjadi semakin takut dengan senjata tajam yang mencucuk bumi dan merasakan ramai umat manusia yang sudah mula menakluki daerahnya.


Dalam pada itu ketika Kelembai sedang berjalan ia terpandang sebatang buluh tinggi dicantas manusia. Sebenarnya buluh itu tersepit anatara dahan buluh yang lain. Bila dicantas batangnya melantun ke atas.

Kelembai memikirkan ada makhluk lain yang lebih tinggi dan ragam daripadanya.

Ketakutannya daripada dua perkara itu membuatkan ia semakin gerun untuk tinggal di persisiran Sungai Perak. Mengikut En. sah, pada satu malam Sang Kelembai mengerahkan suku-sakatnya berkampung dan menceritakan tentang kedudukan mereka yang sudah dicabar oleh manusia. Seluruh keluarga Kelembai bertindak untuk lari ke kaki langit. Maka berakhirlah riwayat Sang Kelembai di sungai Perak.

Sumber: forum.cari.com.my

1 comment:

  1. waaa.. pjgnya mitosnya.
    cerita kelembai ni dah jadi cerita nusantara kan? sampaikan keliru, negeri/negara mana sebenarnya cerita ini bermula.

    ReplyDelete