Foto penghormatan rakyat Ukraine kepada mangsa nahas kapal terbang Malaysia


Lautan bunga, mainan dan lilin tumbuh setiap detik berhampiran kedutaan Belanda dan Malaysia di Kyiv sebagai tanda rakyat Ukraine meratapi mangsa nahas kapal terbang 17 Julai.

Pesawat Malaysia Airlines terbang dari Amsterdam ke Kuala Lumpur dengan 298 penumpang telah ditembak jatuh di timur Ukraine pada 17 Julai. Satu pertiga daripada mangsa adalah kanak-kanak, menurut Pesuruhjaya Parlimen  Ukraine bagi Hak Asasi Manusia Valeria Lutkovska. "Saya datang ke sini kerana kesedihan. Saya terbang banyak, dan saya hanya tidak faham mengapa orang-orang yang baik terbunuh dalam pesawat," Volodymyr Nevdakha penduduk asal Kyiv berkata beliau mula menyusun mawar merah gelap berdekatan dengan Dinding Kedutaan Malaysia di waktu pagi pada 18 Julai.

Kakitangan kedutaan asing di Kyiv berkata mereka tidak menyangka bahawa rakyat biasa Ukraine begitu tersentuh hati. "Kedutaan Kerajaan Belanda di Ukraine terharu dengan empati yang ditunjukkan oleh rakyat Ukraine," kata kenyataan di laman web kedutaan berbunyi. Terdapat 145 rakyat Belanda yang meninggal dunia dalam nahas kapal terbang itu.

Mohd Azhor Mahat, Timbalan Ketua Misi Kedutaan Besar Malaysia di Kyiv, berkata diplomat Malaysia kagum dengan simpati yang ditunjukkan oleh rakyat Ukraine. "Kami amat terharu tanda simpati rakyat Ukraine yang ditunjukkan kepada kami bermula sejak malam tadi," Mahat memberitahu Kyiv Post. "Kami mahu siasatan antarabangsa yang jujur dan bebas untuk mencari siapa yang bersalah dalam tragedi itu. Sesiapa yang bersalah mereka patut dihukum. "

Walau bagaimanapun Nevdakha menggelak daripada membuat sebarang tuduhan dan akan menunggu hasil siasatan rasmi.

Namun begitu ramai rakyat Ukraine yakin bahawa pemberontak yang disokong Kremlin menembak jatuh pesawat tersebut. "Rusia dan [Presiden Rusia Vladimir] Putin bersalah dalam tragedi itu," kata Nataliya Parfeniuk yang datang ke kedutaan Belanda di Kyiv hari ini. "Jika Putin tidak menaja pengganas, peristiwa seperti ini akan berlaku."

Petro Borovyk Kyiv berkongsi  pandangan yang sama. Lelaki itu memanggil Rusia sebagai "Paksi kejahatan" dan menyalahkan Rusia diatas malapetaka berlaku. "Eropah telah mengatasi salah satu kejahatan - (Adolf) Hitler, dan kini EU bekerjasama dengan kejahatan yang lain - (Vladimir) Putin," kata Borovyk. -  tranungkite.net





















No comments:

Post a Comment