Benda bersinar dilihat di langit Australia

Benda bersinar di langit Australia

Sejumlah pilot, pengawal trafik udara, dan orang ramai melihat cahaya terang di langit Australia timur, Khamis (10/7/2014) sekitar pukul 10.00 malam.

Namun, Dr Tanya Hill, astronomi terkemuka di Melbourne, berkata, benda bersinar tersebut bukan meteor, melainkan sampah angkasa (space junk).

"Yang menarik, benda itu begitu bercahaya dan orang-orang yang menyaksikan melaporkan boleh melihatnya selama lebih dari 10 saat," katanya.

"Itu bermakna, benda tersebut mungkin bukan sekadar meteor kecil, batu angkasa yang kecil, atau benda angkasa lainnya. Nampaknya lebih mungkin sampah angkasa."

Jurucakap Airservices Australia, Paul Sadler, berkata, rakan-rakannya menggambarkan benda bersinar itu sebagai suatu pemandangan yang menakjubkan.

"Beberapa pengawal trafik udara yang kebetulan sedang melihat keluar ke landasan pasti dapat menyaksikannya," katanya.

Menurut Sadler, pemandangan itu dilaporkan dari kawasan utara  New South Wales sampai ke Hobart di Tasmania, dan kedudukannya di langit bahagian barat laut.

"Anggaran saya di atas New South Wales," ujarnya.

Sadler berkata, sejumlah orang yang melihat cahaya itu mengira ada pesawat yang bermasalah.

"Khabarnya ramai yang menelefon pihak berkuasa, mungkin melaporkan adanya pesawat bermasalah, tapi yang jelas bukan itu," katanya.

"Sejumlah pilot yang sedang terbang di wilayah itu melaporkannya kepada pihak pengawal trafik udara dan mengatakan melihat pemandangan yang menakjubkan," tambah Sadler.

Sumber: kompas.com

No comments:

Post a Comment