Raju si gajah menangis kini mendapat kekasih

Raju (kiri) saat bertemu dengan seekor gajah betina bernama Phoolkali di pusat konservasi gajah milik Wildlife SOS di Mathura, India. Foto: Wildlife SOS/Facebook/Daily Mail

NEW DELHI - anda masih ingat kisah soal Raju, gajah India yang menangis gembira saat dibebaskan dari rantai yang membelenggunya selama 50 tahun?


Raju kini semakin gembira setelah dibawa ke pusat konservasi gajah di Mathura, India. Di sana, Raju bukan hanya mendapatkan rawatan dan makanan yang baik, dia juga menemui "kekasih" seekor gajah betina bernama Phoolkali.

Pertemuan pertama Raju dan Phoolkali terjadi pada Rabu (9/7/2014) apabila para sukarelawan membawa Raju bertemu rakannya itu di pusat pemuliharaan gajah di India utara tersebut.

Setelah dipertemukan, kedua gajah itu terus akrab dan berkongsi makanan, seperti mangga, nangka, pisang, dan biskut.

Sama dengan Raju, Phoolkali juga diselamatkan organisasi Wildlife SOS dari nasib buruk. Dua tahun lalu, gajah betina itu ditemui di sebuah gudang yang tak ada tingkap sama sekali dalam keadaan kelaparan.

Para sukarelawan di pusat konservasi kini masih terus merawat luka di kaki Raju akibat gesekan rantai yang mengikatnya selama lima dekad terakhir ini.

Sebelumnya, pasukan Wildlife SOS berjaya membebaskan Raju yang selama 50 tahun hidup dalam seksaan para pemiliknya. Pemiliknya yang terakhir memaksu Raju untuk mengemis dan tidak mendapatkan makanan yang mencukupi.

Selepas dibebaskan, Raju dibawa ke pusat konservasi gajah milik Wildlife SOS di Mathura. Kini organisasi itu tengah mengumpul dana untuk kos rawatan Raju dan untuk mempersiapkan gajah tersebut menghadapi masa depan. - kompas.com
 

No comments:

Post a Comment