MH17: Teroris 'Death-Hunters' mencuri barang berharga mangsa nahas


Kiev - Anton Gerashchenko, seorang pegawai penasihat kerajaan Ukraine, mendapat maklumat soal aksi rompakan terhadap barang berharga milik penumpang MH17. Dia menyebut pelakunya adalah teroris 'death-hunters' atau pemburu kematian.

"Saya menerima maklumat bahawa teroris death-hunters menjarah tidak hanya wang tunai dan barang kemas, tetapi juga kad kredit para korban," ujar Anton seperti dikutip dari Daily Mail, Isnin (21/7/2014).

Dari gambar yang dipaparkan jurugambar media-media tempatan, terlihat jenazah korban sudah dalam keadaan telanjang bulat. Beberapa beg dan barang pun sudah terbuka.

Yang tersisa di lokasi jatuhnya pesawat adalah buku anak-anak, sandal, dan beberapa kertas. Termasuk buku travelling 'Lonely Planet' tentang Bali dan Lombok.

Sebelumnya, wartawan ABC Australia melihat adanya bukti merampas barang-barang korban di lokasi tersebut. Ia melaporkan, "Kami melihat pelbagai serpihan sekitar 12 kilometer dari lokasi jatuhnya pesawat, jadi tugas untuk mengumpulnya sukar. Kami melihat melihat sejumlah orang didatangkan, katanya pekerja lombong, dan disuruh menggeledah lokasi."

"Mereka menutup sebahagian lokasi dan mencari pelbagai lagi bahagian-bahagian tubuh di kawasan yang sukar, tapi menurut standard operasi antarabangsa, ini sangat tidak mencukupi," jelasnya.

"Nampaknya berlaku rompakan di sini kerana setiap beg yang kami lihat sudah terbuka," katanya. - detik.com

No comments:

Post a Comment