Di Maria bawa Argentina ke suku akhir Piala Dunia


SAO PAULO: “Saya bukan wira pasukan,” kata penyerang Argentina, Angel Di Maria. “Wira adalah 23 pemain dan pegawai pasukan. Kami semua bermain mati-matian untuk layak ke suku akhir.”

Bintang Real Madrid itu meledakkan gol kemenangan pasukan ketika permainan masa tambahan berbaki dua minit untuk ditamatkan sebelum menewaskan Switzerland 1-0 dalam perlawanan pusingan kedua Piala Dunia di Arena Corinthians, di sini, awal pagi tadi.
Di Maria yang mendapat umpanan tepat daripada kapten pasukan, Lionel Messi sebelum menyempurnakan jaringan penting itu turut menghadiahkan kemenangan Argentina itu kepada isteri dan anak perempuannya.

“Kami berhak ke atas kemenangan ini. Kami harus menyambung lagi rentak kemenangan ini,” tambahnya.

Argentina boleh anggap kejayaan mereka turut dibantu elemen tuah kerana satu ketika Switzerland turut menguasai permainan dan nyaris menyamakan kedudukan pada minit-minit terakhir permainan masa tambahan untuk mengheret ke penentuan sepakan penalti.

Pemain Switzerland, Blerim Dzemaili satu ketika tampak seperti akan menyelamatkan pasukan dengan tandukan padu ke bawah tapi bola terkena tiang kanan dengan penjaga gol, Sergio Romero. Tambah perit, bola lantunan itu terkena lututnya dan sedikit tersasar.

Argentina bernasib baik pada detik itu untuk mengesahkan kemenangan penting manakala pemain Switzerland rebah ke lantai tanda kecewa dengan ada yang menangis, begitu juga sebahagian penyokong mereka.
Sementara itu, pengurus pasukan Switzerland, Ottmar Hitzfeld yang berwajah pilu selepas mendengar perkhabaran kematian abangnya, akur Messi boleh menjadi pemusnah dalam sekelip mata dan igauan itu jelas berlaku hari ini.

“Kami tahu Messi boleh menentukan keputusan perlawanan dalam satu saat dan dia memiliki segala kualiti untuk mencipta sesuatu,” katanya.

“Tapi umpanan kepadanya Di Maria dan tindakan penyudah baik oleh Di Maria cukup menakjubkan.”

Sumber

2 comments:

  1. Kakak ni pemain bola tu pun tak kenal sebenarnya Redz.

    Selamat berpuasa ye:)

    ReplyDelete
  2. penat tggu...semua dok pulun smpi last2 min utk mara

    ReplyDelete