Penutup panel sayap Boeing 757 Delta Airlines tercabut semasa terbang


Atlanta - Bahagian penutup panel sayap pesawat Boeing 757 Delta Air Lines yang terbang dari Orlando ke Atlanta, Amerika Syarikat, tercabut, Isnin (17/03) waktu setempat.

Situasi itu mencemaskan 179 penumpang. Menurut laporan nbc.com, para penumpang mengaku mendengar dentuman kuat, lalu mereka melihat sayap pesawat bahagian atasnya terbuka sehingga terlihat instrumen dalam sayap pesawat.

Pihak berkuasa penerbangan tempatan mengatakan setelah pilot mengisytiharkan kecemasan, penerbangan 2412 mendarat dengan selamat sekitar pukul 07.10 Isnin malam di Lapangan Terbang Antarabangsa Hartsfield-Jackson Atlanta.


Setelah mendarat, pejabat Delta Air Lines memberitahu pihak berkuasa penerbangan (FAA) bahwa panel sayap yang berukuran 4X8 kaki tercabut sehingga roda dan rangkaian kabel terlihat.

Jurucakap Delta kepada NBC News mengatakan bahagian sayap yang hilang itu tidak berpengaruh kepada proses penerbangan dan pendaratan pesawat tersebut.

"Kru tahu itu, mengikuti prosedur dengan menyatakan kondisi kecemasan ke air traffic control (ATC) ketika mereka akan mendarat, yang memberi mereka keutamaan untuk mendarat," kata Anthony Black.(nbc/win15)

1 comment: