Malindo Air: Saksi dengar bunyi letupan

Penumpang pesawat Malindo Air selamat tiba di Lapangan Terbang Sultan Mahmud dengan pesawat lain di Kuala Terengganu, hari ini. Dalam kejadian pukul 7.30 pagi tadi, sebuah pesawat Malindo Air yang yang membawa penumpang termasuk pemain bolasepak Terengganu itu terpaksa berpatah balik ke Lapangan Terbang Subang selepas sebuah daripada enjinnya terbakar.

 Pesawat berkenaan bagaimanapun berjaya mendarat dengan selamat tanpa insiden lain serta tiada kecederaan dilaporkan dan punca kejadian masih dalam siasatan.
- Foto Bernama

KUALA TERENGGANU - Seorang penumpang pesawat Malindo Air yang sebuah enjinnya terbakar ketika dalam penerbangan dari Subang ke sini hari ini, berkata beliau terdengar bunyi letupan sebelum melihat api di bahagian itu.
 
"Saya hanya mampu berdoa agar tiada perkara buruk menimpa kami," kata Mohd Fazi Subri, pemain tengah pasukan bola sepak Terengganu, iaitu antara 53 penumpang penerbangan itu.
 
Beliau yang ditemui pemberita sejurus tiba di Lapangan Terbang Sultan Mahmud di sini, berkata kejadian berlaku ketika pesawat baru sahaja berlepas dari Lapangan Terbang Subang.
 
"Kesemua penumpang agak panik namun sikap profesional kru serta juruterbang berjaya mengawal keadaan," katanya.
 
Malindo Air dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur mengesahkan kejadian dan memberitahu pesawat itu berpatah balik ke Lapangan Terbang Subang serta mendarat dengan selamat. Tiada kecederaan dilaporkan.

Kejadian berlaku ketika pesawat itu berada di ketinggian 7,000 kaki setelah berlepas dari lapangan terbang berkenaan pada 7.30 pagi.
 
Menurut pemain pertahanan pasukan, Mohd Zubir Azmi pula, selepas selamat mendarat mereka pada mulanya mahu pulang ke Terengganu dengan menaiki bas kerana takut dengan kejadian yang dilalui.
 
"Akan tetapi pihak syarikat penerbangan memberi kami penerbangan ganti yang berlepas 11.15 pagi tadi," katanya.
 
Pasukan Terengganu ketika itu dalam perjalanan pulang selepas perlawanan menentang pasukan ATM    di Stadium Selayang semalam. Terengganu membenam ATM 3-0.
 
Sementara itu seorang penumpang warga asing, Dietmar Gierlich, 31, memuji sikap anak kapal yang begitu profesional dalam menangani krisis tersebut.

"Mereka juga bertindak pantas. Penumpang lain juga memberi kerjasama yang baik menyebabkan semuanya berjalan lancar," katanya yang ke sini atas urusan kerja.
 
Beliau juga menegaskan insiden itu tidak akan menghalangnya menggunakan perkhidmatan syarikat berkenaan pada masa hadapan.
 
"Situasi itu boleh berlaku kepada sesiapa atau mana-mana kapal terbang di dunia ini," katanya. - Bernama

No comments:

Post a Comment