Perang nuklear Rusia Vs Amerika Syarikat di depan mata kerana Ukraine

 
Perebutan pengaruh dan tunjuk kuasa antara Rusia dan Amerika Syarikat di Ukraine kian mendekatkan perang nuklear di depan mata dunia .

Suasana panas dan tegang antara Rusia dan Amerika Syarikat yang disokong Kesatuan Eropah terus meninggi pasca referendum Crimea yang memutuskan ingin menyertai ke Rusia .


Sejak krisis di Ukraine dan Crimea bermula , Rusia terus menunjukkan kekuatan tenteranya , baik di sempadan Ukraine dan di dalam wilayah Crimea sebagai sokongan terhadap wilayah yang baru saja melepaskan diri dari Ukraine itu .

Di sisi lain , Amerika Syarikat dan negara - negara NATO serta Kesatuan Eropah secara terang - terangan menyokong Ukraine dengan mengecam referendum Crimea dan merancang sekatan untuk Rusia .

Tak hanya itu , meski tak semasif Rusia , kekuatan tentera NATO , terutama negara - negara anggota yang bersempadan dengan Ukraine terus diperkukuhkan .

Sebahagian besar negara jiran Ukraine adalah ahli NATO seperti Poland , Romania , Hungary , dan Slovakia . Demikian pula negara - negara Baltik , Lithuania , Latvia , dan Estonia .

Jika salah satu daripada negara - negara NATO itu membantu Ukraine dan terlibat perang dengan Rusia , Amerika Syarikat harus campur tangan .

Bencana nuklear

Meski sejak Perang Dingin perlucutan senjata strategik mulai dilakukan , saat ini Amerika Syarikat dan Rusia masih mempunyai ribuan kepala peledak nuklear siap pakai.

Pelbagai data menyebut , Amerika Syarikat masih mempunyai persediaan peluru berpandu balistik antara benua ( ICBM ) sebanyak 448 buah yang masih mengarah ke wilayah Rusia .

Total , Amerika Syarikat diperkirakan masih mempunyai 7,700 buah peledak , termasuk 1,950 kepala peledak yang boleh dilancarkan melalui ICBM , kapal selam , dan pesawat udara .

Sementara itu , Russia dianggarkan mempunyai 8,500 peledak pelbagai jenis , tetapi hanya kira-kira 1,800 buah yang siap pakai .

Sementara itu , Rusia saat ini dianggarkan mempunyai 845,000 anggota tentera aktif dengan kira-kira 2.5 juta anggota tentera simpanan . Namun sejumlah pengamat menilai , pasukan Rusia tidak mampu mengatasi keupayaan pasukan NATO .

Amerika Syarikat sendiri mempunyai 1.4 juta anggota tentera aktif dan 850,000 kakitangan simpanan. Namun , Amerika Syarikat tak boleh mengerahkan semuanya ke Rusia . Sebahagian perlu menjaga 598 pengkalan tentera Amerika Syarikat dan sebahagian lain harus bersiaga di dalam negara.

Sementara NATO mempunyai NATO Response Force ( NRF ) yang akan langsung terlibat pertempuran pertama dengan Russia . Unit ini mempunyai 13,000 kakitangan yang siap sedia dan ribuan lain sebagai sandaran .

Rusia mempunyai kelebihan kerana Armada Laut Hitam berpangkalan di Sevastopol , tetapi NATO dan Amerika Syarikat mempunyai keunggulan di udara , keupayaan radar yang lebih baik , peluru berpandu , dan peralatan perang elektronik .

Jika perang antara Rusia dan Amerika Syarikat berlaku , tidak penting siapa yang akan menang, namun kehancuran dunia yang diakibatkannya sangat penting dan sangat luar biasa .

Jika Perang Dunia I menewaskan 40 juta orang , Perang Dunia II mengakibatkan 85 juta orang kehilangan nyawa , maka perang nuklear antara Amerika Syarikat dan Rusia ini akan menelan korban jauh lebih besar .-

Sumber: lensaindonesia.com

No comments:

Post a Comment