Kalah bertarung, buaya ditelan ular di Australia


Queensland - Sama - sama haiwan reptilia berbahaya , bagaimana jika ular raksasa dan buaya saling beradu ? Seperti yang berlaku di Australia ini , seekor ular raksasa berjaya mengalahkan seekor buaya dan menelan si buaya utuh - utuh !

Pemandangan yang jarang berlaku ini menarik perhatian sekaligus mengejutkan orang yang menyaksikannya secara langsung . Salah seorangnya Travis Corlis yang melihat langsung peristiwa tersebut berhampiran bandar Tasik Moondarra , Queensland ini .

Menurut Corlis , kelihatan seekor ular yang diyakini jenis python dengan panjang 3 meter dan kelihatan bersaiz besar . Manakala buaya yang dililit si ular dengan kuat juga diketahui berukuran panjang sekitar 1 meter .

" Kedua haiwan tersebut bergelut di dalam air . Pergelutannya terus berlangsung . Kami hanya berdiri di dekatnya , melihat dengan penuh kekaguman , " jelas Corlis seperti dilansir AFP , Isnin ( 3/3/2014 ) .


Corlis menuturkan , beberapa jam pergelutan tersebut terjadi , hingga sang ular berjaya menarik sang buaya hingga ke tepi tasik dan kemudian melepaskannya . Pada saat itu , menurut Corlis , sang buaya sudah mati .

" Kira-kira 10 minit kemudian , buaya tersebut hilang , " sebut Corlis merujuk pada buaya yang ditelan oleh sang ular .

" Kami berfikir bahawa ular tersebut menggigitnya lebih banyak daripada yang boleh ditelannya . Tapi ular itu boleh melakukannya . Ular itu benar - benar menelan sang buaya , " terang isteri Corlis , Tiffany yang juga ikut menyaksikan peristiwa langka tersebut .

" Apabila anda melihat ular itu , anda boleh melihat punggung , kaki dan semua bahagian badan buaya di dalam perut ular , " tambahnya .

Lebih lanjut Corlis mengaku dirinya sering melihat ular dan buaya ada di kawasan yang sama . Namun jarang kelihatan kedua haiwan reptilia ini saling bertarung satu sama lain dengan sengit .

Sumber: news.detik.com

No comments:

Post a Comment