Pesawat di Brazil mendarat tanpa roda depan, penumpang selamat

Foto: Reuters

Sebuah pesawat milik syarikat penerbangan Avianca Airlines berjaya mendarat tanpa menggunakan roda depan . Mujur semua penumpang selamat tanpa ada seorang pun yang cedera..

Kejadian itu berlaku pada Jumaat ( 28 / 3 ) waktu setempat . Seperti yang dilaporkan oleh Reuters pada Sabtu ( 29/3/2014 ) pesawat jenis Fokker 100 jet itu tak boleh mengeluarkan roda depan saat akan melakukan pendaratan .

Pilot mula menyedari masalah pada pesawat yang dikemudikannya ketika hampir melakukan pendaratan . Dengan tenang , pilot memutuskan untuk membawa pesawat dengan 49 penumpang dan lima anak kapal itu untuk berputar - putar di atas langit bandar Brasilia untuk menghabiskan bahan bakar .

" Pesawat itu mengalami masalah hidraulik dan landing gear depan tidak terbuka , sehingga pilot melakukan pendaratan menggunakan perut pesawat , " ujar jurucakap angkatan udara Brazil .

Saat mendarat , pesawat hanya mengadalkan roda belakang sebelum akhirnya bahagian muncung pesawat menyentuh landasan .

Akibat pendaratan kecemasan itu , satu daripada dua landasan di lapangan terbang Brasilia ditutup . Beberapa penerbangan di lapangan terbang terbesar ke empat di Brazil itu juga terpaksa ditangguhkan .

Sumber: detik.com

No comments:

Post a Comment