Domain MH370 dijual di eBay

Lelongan domain MH370 ini menuai protes

Banyak orang beramai - ramai mencari maklumat tentang hilangnya pesawat MH370 , seorang penjual di eBay justru berusaha meraih keuntungan dengan menawarkan domain MH370.com ini .

Kata kunci # PrayforMH370 telah di tweet sebanyak 1.8 juta kali semenjak berita mengenai menghilangnya MH370 muncul pada Jumaat malam - dan telah digunakan untuk berkongsi mesej belasungkawa dan sokongan .

Namun ada usaha untuk mengkomersialisasikan laman itu , seseorang telah mendaftarkan alamat website itu dan cuba untuk menjualnya sebanyak US $ 5,000.

Laman lelongan eBay berkata tawaran ini sangat menguntungkan , " Beli domain ini hari ini dan jual di kemudian hari dengan harga ribuan dollar . Puluhan syarikat , keluarga mangsa akan berminat untuk membelinya dari anda . Bayar dengan harga murah saat ini dan hasilkan keuntungan yang besar nanti , " demikian tulisan di iklan jualan itu .

Mendaftarkan nama domain website dan kemudian menjualnya - yang disebut dengan " flipping " - adalah amalan online yang umum .

Namun jualan domain penerbangan ini menuai protes . Lelongan domain ini ditutup dan seolah-olah tidak ada orang yang membelinya .

Jadi siapa yang awalnya mendaftarkan domain tersebut ? Hingga saat ini BBC belum boleh memastikan identiti orang tersebut .

Pesawat Malaysia Airlines hilang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing pada Jumaat malam , dengan membawa 239 penumpang dan awak kapal .

Sumber: tribunnews.com

2 comments: