Lelaki Korea Utara wajib punyai fesyen rambut sama dengan Kim Jong-Un

 
Korea Utara selama ini memang terkenal sebagai negara yang cukup autoritarian dalam mengatur aktiviti penduduknya . Kini Korea Utara kembali menunjukkan kekuasaan mereka dengan mewajibkan seluruh penduduk lelaki untuk mempunyai fesyen rambut yang sama dengan penguasanya , Kim Jong - Un .

Peraturan ini telah diumumkan kepada awam dua minggu lalu di ibu negara Pyongyang dan kini mula disebarkan ke seluruh pelosok negeri . Menurut beberapa sumber , dasar ini dikuatkuasakan untuk menghormati Kim Jong - Un . Lagi pula model rambut penguasa Korea Utara ini dinilai mempunyai ciri khas tersendiri .

" Potongan rambut pemimpin kami sememangnya khusus , " ujar beberapa sumber dari Radio Free Asia . " Walaupun ini tidak selalu sesuai untuk semua orang kerana masing - masing mempunyai bentuk muka dan kepala yang berbeza . "

Model rambut Kim Jong - Un dikenali sebagai gaya belah tengah yang sempat popular di tahun 90 - an . Kala itu banyak member boyband barat yang menggunakan model rambut tersebut . Namun kini gaya rambut belah tengah kurang diminati oleh banyak orang kerana dianggap kuno .

Korea Utara sebelum ini memang telah menetapkan model rambut khusus bagi penduduknya . Untuk lelaki disediakan 10 model rambut dan tidak boleh berambut panjang . Manakala  untuk wanita ada 18 pilihan model rambut yang disediakan .

Sumber: wowkeren.com

1 comment: